- Het aanbod aan elektrische auto’s dijt met rap tempo uit, daarmee lijkt de actieradius ook bijna dagelijks groter worden.
- Op dit moment is niet Tesla de koploper, maar haalt de Mercedes-Benz EQS 450+ de meeste aantal kilometers uit één volle lading. Audi haalt maar nipt de top 20.
- We maakten een overzicht van alle elektrische auto’s die op dit moment te koop zijn, gerangschikt op actieradius. Exoten zijn uitgesloten.
- Lees ook: Ik reed in de €250.000 kostende Lightyear 0, ’s werelds eerste zonnewagen van Nederlandse makelij die klaar is voor productie – dit viel me op
Nog even en ‘range-anxiety’, oftewel stress of je de eindbestemming wel gaat halen met de lading in je EV, is verleden tijd. De actieradiussen van auto’s groeien in rap tempo. En dat is niet altijd afhankelijk van de grootte van de batterij die tussen de wielen geplaatst wordt.
Dat wordt duidelijk uit onderstaande lijst van de top 20 auto’s met de grootste actieradius die je op dit moment kunt kopen. Voor nu is er nog wel een correlatie tussen prijs en een grote actieradius, want auto’s in de top drie kosten steevast meer dan een ton. Daaronder wordt het al snel goedkoper, al zitten er nog enkele verrassende vierwielers in het staartje van deze lijst. Kijk zelf maar.
20 elektrische auto’s met de grootste actieradius die nu te koop zijn
20 elektrische auto’s met de grootste actieradius die nu te koop zijn
-
1. Mercedes-Benz EQS 450+ – 731 km
Het topmodel van Mercedes-Benz van dit moment, de elektrische S-Klasse, doet wat hij altijd doet: technisch voorlopen op de rest. Nu niet op basis van luxe opties zoals zijwindcompensatie, maar puur op basis van ruw bereik. Maar daarbij moet ook wel gezegd worden dat deze auto de grootste batterij (107,8 kWh) van alle auto’s in de top 20 heeft. Dus eigenlijk is het zo gek nog niet dat hij het verst komt op één lading.
Foto: Mercedes
-
2. Mercedes-Benz EQE – 646 km
Iets kleiner, iets minder luxe en ook iets minder actieradius dan zijn grotere broer, dat is de Mercedes-Benz EQE in een notendop. Hij moet het doen met een batterij van 90 kWh.
Foto: Mercedes
-
3. Tesla Model S – 652km
Als je aan auto’s met een grote actieradius denkt, dan komt de Tesla Model S waarschijnlijk als eerste naar boven. Niet gek, want hij heeft jaren dit soort lijstjes aangevoerd. Tesla laat niet weten hoe groot de accu in deze auto daadwerkelijk is, maar er wordt geschat dat er 95 kWh bruikbaar vermogen in de auto gebouwd is. Reken dat om naar de 107,8 kWh van de Mercedes-Benz EQS en ze zijn erg aan elkaar gewaagd.
Foto: Tesla
-
4. BMW iX xDrive 50 – 630 km
BMW is een heel eind gekomen als je bedenkt dat de eerste EV van het merk moeite had om 100 km op een volle lading te rijden. Qua batterij valt hij tussen de Mercedes-Benz EQS en de Tesla Model S in met 105,2 bruikbaar vermogen.
Foto: BMW
-
5. BMW i7 xDrive60 – 625 km
Deze gigantische rijdende bioscoop is BMW’s antwoord op de Mercedes-Benz EQS. Hij haalt 625 kilometer op een volle lading van de 101,7 metende batterij, maar dan moet die eerder genoemde bioscoop waarschijnlijk niet aan staan. Hoe ver de luxeslee dan nog komt, is helaas onduidelijk.
Foto: BMW
-
6. Ford Mustang Mach-E Extended Range RWD – 610 km
Waar we net nog bij adviesprijzen van meer dan een ton hingen, gaat de prijs bij deze nummer 6 flink omlaag. Voor een kleine 70 duizend euro mag je van Ford ook verder dan 600 kilometer op één batterijlading rijden. Daarvoor hangen ze met alle liefde een batterij van 98 kWh in deze Mustang Mach-E Extended Range RWD.
Foto: Ford
-
7. Tesla Model 3 Long Range – 602 km
Het is niet gek dat de Tesla Model 3 al lang de verkooplijsten topt. Voor de prijs ga je geen auto vinden die verder komt dan deze. En dat terwijl hij het met een relatief kleine batterij met een geschat vermogen van 75 kWh doet.
Foto: Tesla
-
8. BMW i4 xDrive40 – 590 km
BMW’s eerste volledige elektrische sedan valt netjes tussen de Tesla Model 3 en Models S qua prijs, maar haalt het net niet qua bereik. Dat compenseert hij met flink wat meer luxe in het interieur. Hij moet het doen met een schappelijke batterij van 80,7 kWh.
Foto: BMW
-
9. Tesla Model X – 560 km
Eigenlijk is deze Tesla Model X van onderen niet heel anders dan zijn kleinere broertje de Model S. Maar omdat hij ietwat groter is, komt er toch wat minder bereik uit de 95 kWh grote batterij. Maar je moet wat overhebben voor de Falcon-doors.
Foto: Tesla
-
10. Volkswagen ID3 77kWh – 550 km
Volkswagen was misschien wel de eerste fabrikant die de dominantie van de Tesla Model 3 met enig succes aanvocht met de Volkswagen ID.3. Een soort opvolger van de succesvolle Golf die met een optionele batterij van 77 kWh het tot 550 km schopt. Dat is verder dan de Model 3.
Foto: Volkswagen.
-
11. Cupra Born 77 kWh – 546 km
Als je de carrosserie van de Cupra Born verwijdert, dan zie je hetzelfde platform als waar de Volkswagen ID.3 op rolt. Vandaar ook dat dezelfde optionele 77 kWh batterij voor ongeveer dezelfde reikwijdte garant staat.
Foto: Cupra
-
12. Skoda Enyaq Coupé iV – 545 km
Wederom een product van Volkswagen, dus onderhuids in grote lijnen hetzelfde als de voorgaande twee. Maar als je een grotere carrosserie erop zet, gaat dat logischerwijs ten koste van reikwijdte. De Enyaq Coupé iV heeft ook een batterij van 77 kWh.
Foto: Skoda
-
13. Tesla Model Y – 533 km
Het nieuwste model van Tesla heeft een batterij die volgens schattingen ongeveer 75 kWh meet. Dat is nog wel zonder de 4860-batterij, want die wordt nog niet geleverd in Europa.
Foto: Tesla
-
14. Kia EV6 – 528 km
Zuid Korea zit ook in de reikwijdterace met de Kia EV6, een van de verkooptoppers van dit moment. Niet gek gezien zijn prijs en bereik. Hij heeft een iets grotere batterij dan de directe voorlopers met 77,4 kWh.
Foto: Kia
-
15. Volkswagen ID.4 77 kWh – 520 km
Wat de Tesla Model Y is voor de Model 3 is de Volkswagen ID.4 voor de ID.3. Groter en zwaarder dan zijn kleine broertje, maar dezelfde motorisering en batterijen. Dus een iets lagere reikwijdte.
Foto: Volkswagen
-
16. Volkswagen ID.5 77 kWh – 516 km
En waar de ID.4 groeit ten opzichte van de ID.3, doet de ID.5 er nog een schepje bovenop. Maar helaas niet op de grootte van de batterij, dus moet er weer iets ingeleverd worden op reikwijdte.
Foto: Volkswagen
-
17. Hyundai Ioniq 5 – 507 km
De Hyundai is een beetje een vreemde eend in de bijt qua looks. Unieke stijling daargelaten, laat de Zuid-Koreaanse autofabrikant zien dat het elektrisch rijden snapt en de auto ook laat gebruiken als bijvoorbeeld thuisaccu. Met zijn 73 kWh kun je een huishouden meer dan een week van stroom voorzien.
Foto: Hyundai
-
18. Porsche Taycan met Performanceaccu Plus – 505 km
Snel gaan en reikwijdte staan lijnrecht tegenover elkaar. Hoe harder je wilt rijden, hoe eerder je moet laden. Een uitdaging voor sportwagenmerk Porsche dus. Toch weten ze dat prima op te lossen door de Taycan optioneel uit te rusten met de 93 kWh grote Performance-accu Plus batterij.
Foto: Porsche
-
19. Audi Q4 e-tron – 487 km
Hoewel Audi ook onder de Volkswagen-vlag valt, lukt het deze Duitsers nog niet om de magische grens van 500 km actieradius te doorbreken. Toch halen ze nipt de top 20 met deze Q4 e-tron met een batterij met 76,6 kWh bruikbaar vermogen
Foto: Audi
-
20. Audi e-tron GT quattro – 479 km
Een iets grotere batterij dan de kleinere Audi Q4 die net 8 kilometer verder komt, maar met de e-tron GT staat er dan ook wel iets meer auto voor de deur. Hij staat op hetzelfde onderstel als de Taycan en heeft ook dezelfde batterijgrootte van 93,4 kWh.
Foto: Audi