- Het Chinese Nio wil als nieuwkomer op de Nederlandse markt graag een positie in het luxere segment veroveren.
- Dat gebeurt al met de huidige modellen, maar met de auto die het nu introduceert moet het echt die positie gaan verankeren.
- We maakten kennis met de grootste en meest luxe Nio tot nu toe: de Nio EL8.
- Lees ook: Naar Berlijn met de NIO EL6: zó is het om een lange afstand in een elektrische auto te rijden
Als Chinese nieuwkomer op de Nederlandse markt, timmert het merk gestaag aan de weg. Het doel is om gezien te worden als een van de spelers in het luxere segment. En hoewel dat tot op zekere hoogte prima lukt, kan het nog wel een zetje in de rug gebruiken. Daarom maakten we persoonlijk kennis met de auto die de naam ‘Nio’ voor eens en altijd als luxemerk moet verankeren: de Nio EL8.
De EL8 moet, zoals je waarschijnlijk al wel had verwacht, de concurrentie aangaan met Range Rover, die gezien wordt als leider in het segment. Het wil alleen dat die er nog niet volledig elektrisch is, dus heeft Nio direct een mogelijke ingang bij het deel van de klantengroep dat wil overstappen op elektrisch.
Maar die bedien je niet met simpelweg een grote SUV, die klantengroep verwacht het één en ander. Of Nio met de EL8 die verwachtingen kan waarmaken? Daarover mag je zelf oordelen, want er vielen ons wat dingen op tijdens onze kennismaking met de kolos. Welke dat zijn? Dat zie je hieronder.
Groot, groter, grootst: maak kennis met de elektrische Nio EL8, die de strijd aangaat met Range Rover
Groot, groter, grootst: maak kennis met de elektrische Nio EL8, die de strijd aangaat met Range Rover
-
Nio staat niet bepaald bekend om z’n kleine elektrische auto’s, maar dat betekent niet dat het niet groter kan. NIO introduceert nu de 5,1 meter lange, 2,2 meter brede en 1,6 meter hoge EL8 in Nederland. Hij krijgt als opdracht mee om de naam Nio voor eens en voor altijd in het luxe segment te verankeren.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Aan de buitenkant van de EL8, die overigens al langer als de ES8 in China en Noorwegen rondrijdt, zou je niet zeggen dat je hier met het summum van Nio’s aanbod te maken hebt. Sterker nog, als je niet beter weet dan zou je hem als de EL6 of EL7 kunnen zien. NIO houdt namelijk voor dit slagschip ook netjes vast aan het herkenbare gezicht van het merk. Inclusief de zogenoemde ‘Double Dash’-koplampen en het ‘X-Bar’-front.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Grappig detail is dat de EL8 smaller is dan zijn kleinere broertjes. Het scheelt maar een paar centimeter, maar je zou verwachten dat hij juist aan alle kanten zijn aanwezigheid extra zou laten merken. Waarom Nio er toch voor koos om de gigantische SUV iets minder breed te maken, komt door de inrichting in het interieur. Daar komen we later even op terug.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Als je de EL8 vanuit deze hoek bekijkt, moet waarschijnlijk wel duidelijk worden welke auto de belangrijkste concurrent gaat worden. De strakke lijnen en zwart getinte raampartij doen overduidelijk hinten naar de mogelijk de bekendste auto in het segment: de Range Rover. Nio denkt dat het juist hier toch klanten kan winnen, want de keuze in aan Range Rover gelijkwaardige volledig elektrische vierwielers is nog vrij dun bezaaid.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Achterop wederop weinig opvallende designkeuzes. Ook deze gigant moet het doen met dezelfde ‘IllumiBlade’-achterlichten als alle andere Nio’s
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Achter de klep krijgen we de eerste hints naar het niveau van Luxe dat Nio in de EL8 heeft verwerkt. De derde rij, die comfortabel ruimte biedt aan twee volwassenen, kan namelijk met een druk op de knop op- en neergeklapt worden. Dat geldt ook voor de tweede rij, al zijn deze stoelen van zo’n dergelijk formaat dat ze alleen naar voor buigen en niet helemaal wegklappen.
Als alles aan de kant is, dan is er ruimte voor ’twee golftassen of vier 28-inch koffers’, zoals Nio netjes zegt. Omgerekend komt dat neer op 810 liter.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Met alle stoelen omhoog laat de laadruimte mogelijk iets te wensen over. De boodschappen kunnen comfortabel mee, en wellicht krijg je er ook een sporttas of twee in. Maar het is duidelijk dat je wat aan ruimte moet inleveren als in luxe wilt reizen. Hadden we al gezegd dat de personen op de derde rij ook stoelverwarming, hun eigen USB-C-laders en bekerhouders hebben?
Wat je op deze foto ook ziet, is dat de EL8 door de vering kan zakken om het inladen van de bagage makkelijker te maken. Dat is mogelijk door de ‘dual-chamber’-luchtvering die de auto standaard heeft. Nog interessanter is wat Nio nog meer met dit type luchtvering doet, want het zorgt er onder andere voor dat de stabiliteit van deze SUV optimaal blijft, ook als hij over wat grover terrein rijdt. En het kan het overhellen bij het optrekken, afremmen en nemen van bochten tot een bepaald punt compenseren. Dat levert nog meer comfort op voor de inzittenden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar het echte comfort begint, zoals bij veel auto’s in dit segment, op de tweede rij. Daar vinden de stoelen die op 22 manieren zijn aan te passen. Ook zijn ze natuurlijk voorzien van een massagestand die nu zelfs een ‘hot stone’-massage kan nabootsen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Of de volledig elektrische wegbuigende stand van de stoelen zodat mensen zich op de derde rij kunnen meubelen ook een van de 22 configuraties is, is niet duidelijk. Handig is het wel.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Naast dat er voldoende been- en hoofdruimte is op deze zitrij, zien we hier ook de reden waarom de EL8 smaller is dan zijn broertjes. Deze grote SUV kan namelijk alleen maar uitgerust worden met twee zetels achterin. Hier zien we de configuratie met één middenarmsteun, maar optioneel kan er ook gekozen worden voor twee losse armleuningen. Een derde persoon op een achterbank gaat dus niet lukken. De EL8 is maximaal een 6-zitter.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Bij deze configuratie heb je als voordeel dat er onder de middenarmsteun een koelkast verborgen kan worden. Die maak je natuurlijk niet open met je handen, dat gaat via het touchscreen wat je ook in beeld ziet. Het sluiten gaat vreemd genoeg dan wel weer met de hand…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Via het touchscreen kunnen de tweedebankers hun stoelen, klimaat en ga zo maar door, naar wens instellen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hoe fijn het vertoeven op de tweede rij ook mag zijn, de bijrijder heeft toch echt de beste zetel in het huis.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het is de enige plek die een elektrisch uitvouwbaar voetenbankje heeft. En dat hint natuurlijk naar nog iets meer.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Juist: voetjes omhoog en liggend een hot stone massage krijgen, terwijl je naar je bestemming gechauffeurd wordt. Wat wil je nog meer?
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Misschien een lekker muziekje afspelen via het 2.300 watt surround sound audiosysteem? Of de geur van het bos in de auto laten verspreiden terwijl je van een rustgevende lichtshow van het uit 174 LED’s bestaande ambient-lichtsysteem geniet? Dat kan natuurlijk makkelijk. Je hoeft het alleen aan stemassistent Nomi te vragen. Ook zij is weer van de partij.
Wil je haar als bolletje op het dashboard, zoals je hier ziet, dan is dat ook voor de EL8 gewoon een betaalde optie.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Mocht je geen zin hebben om met Nomi te praten, dan kan je alle instellingen en navigatie ook gewoon via het 12,8-inch metende AMOLED-scherm bedienen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Achter het stuur wordt de benodigde informatie via een 6,6-inch scherm, of via de head-up display gecommuniceerd.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog even wat cijfers voordat we afsluiten: de auto rolt standaard op 20-inch velgen, 21-inch is optioneel. Er kan voor twee (verwisselbare) accupakketten gekozen worden: 75 of 100 kWh. Die zijn respectievelijk goed voor 465 of 510 km actieradius. Het ruim 2.400 kilo wegende gevaarte gaat dankzij het gecombineerde vermogen van twee elektromotoren binnen 4,1 seconden naar de 100 km/u.
De prijs, mogelijk het belangrijkste cijfer, die hebben we ook al. Vanaf 78.900 euro kan je al EL8 rijden. Houdt er wel rekening bij dat dit zonder accupakket is, deze moet je er nog los bijkopen, of je kunt kiezen voor een abonnement waarmee je ook gelijk toegang krijgt tot het accuswappen dat Nio aanbiedt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Laten we afsluiten met het openen van een laadklep. Dit kan op een auto in veel gevallen niet als de meest luxe ervaring aanvoelen. Bij de EL8 hoef je dan ook helemaal niets aan te raken om de laadpoort te openen. En nee, we doelen niet op het vragen aan Nomi om dit te doen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De laadpoort van de Nio EL8 vouwt namelijk volledig elektrisch weg als je je hand voor de erboven gelegen camerabehuizing houdt. Het sluiten gaat op dezelfde manier.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland