Twee weken geleden uitte NRC-columnist Rosanne Hertzberger stevige kritiek op de website Dumpert, het videoplatform dat eigendom is van de Telegraaf Media Groep.
Ze wees op het vrouwonvriendelijke karakter van het programma Dumpertreeten, waarbij filmpjes beoordeeld worden met halfnaakte vrouwen.
“Bij Dumpert worden vrouwen negen van de tien keer in beeld gebracht als aantrekkelijke of juist onaantrekkelijke lapjes vlees vergezeld met standaardcommentaar van reaguurders of er nu wel of geen piemel in moet”, aldus Hertzberger. Ze introduceerde de hashtag #wiebetaaltdumpertreeten en riep bedrijven op om niet meer te adverteren op de site.
Volkskrant-columniste Heleen Mees deed een week later dezelfde oproep: “Bedrijven, stop met adverteren op sites waar vrouwen virtueel verkracht worden”, aldus Mees. Ze refereerde daarbij aan journalist Loes Reijmer, die na een kritisch stuk in de Volkskrant met een foto op GeenStijl verscheen, met de vraag of lezers haar “zouden doen”. Mees sprak van online verkrachting.
In de comments, zoals voorzien, 199 verkrachtingsfantasietjes over een journalist die het waagde iets over GeenStijl te schrijven. pic.twitter.com/nitjdvzBG2
— Lisa Bouyeure (@lisabouyeure) 30. April 2017
Nu geven de eerste ondernemingen en organisaties gehoor aan de oproep van Hertzberger en Mees, melden de Volkskrant en NRC. Het zijn er vooralsnog zeven:
- Grolsch
- Wereld Natuur Fonds
- De Persgroep
- Hak
- IKEA
- KWF
- Vluchtelingenwerk
"Dit zijn geen locaties waarop wij wensen te verschijnen", zegt marketingmanager Jaap Suhre van bierbrouwer Grolsch tegenover de Volkskrant. "Wij adverteren niet op websites met een aanstootgevende inhoud, dus we zouden niet op Dumpert moeten staan."
GeenStijl reageert in een artikel: "Doe nou niet of wij dat uitgevonden hebben en of het elders niet bestaat. De chicks in Dumpertreeten zijn gewoon via een castingbureau betaald voor hun uitstekende diensten. Wij hebben ze niet horen klagen en na afloop mochten ze ongeschonden weer naar huis."
Er zijn ook organisaties die blijven adverteren op GeenStijl en Dumpert, zoals de Efteling en het ministerie van Defensie. "We moeten jaarlijks 4000 jonge mensen aantrekken voor de krijgsmacht. Dat is een behoorlijke opgave", zegt Klaas Meijer van Defensie tegenover de NOS. "GeenStijl en Dumpert zijn voor deze groep belangrijke bronnen en daarom blijven we erop adverteren."