Ongeveer de helft van de Nederlanders neemt een energieaanbod van Shell in overweging bij een prijsverschil van minstens 10 euro per maand, blijkt uit ene peiling van financiële vergelijker Pricewise.

Desondanks is een flink deel van de consumenten niet blij met het idee dat Shell invloed kan krijgen op de Nederlandse consumentenmarkt.

Shell maakte onlangs bekend nog dit jaar groene energie te willen gaan aanbieden op de consumentenmarkt.

Consumenten lijken nog niet als een blok te vallen voor de toetreding van Shell tot de markt voor groene energie. Een flinke welkomstkorting kan mensen wellicht over de streep trekken.

Ongeveer de helft van de Nederlanders neemt Shell in overweging als aanbieder bij een maandelijks prijsverschil van minstens 10 euro per maand met andere aanbieders, zo blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise.

Voor de start gaat de olie- en gasreus groene stroom inkopen en aanbieden aan consumenten, met garanties dat deze van Nederlandse oorsprong is. Deze stroom komt dan van wind- en zonne-energie. Daarnaast kunnen klanten ook kiezen voor C02-gecompenseerd gas. Voor het aanbieden van groene energie zet Shell een zelfstandige onderneming op, het is de bedoeling dat Shell Energy eind van dit jaar actief is.

Welkomstacties kunnen het verschil maken

In het onderzoek van Pricewise geven Nederlanders vooral aan te kijken naar een lage prijs en of er een mooie welkomstkorting klaar ligt bij een overstap.

Nagenoeg een kwart van de ondervraagden (24 procent) geeft aan interesse in de energie van Shell te hebben als het contract 6 tot 10 euro per maand goedkoper is. Een ander deel overweegt al een overstap bij een overeenkomst die tussen de 0 en 5 euro goedkoper uitkomt.

Er is ook een groep die per definitie Shell niet overweegt. Volgens het onderzoek is 22 procent van de Nederlanders sowieso niet te porren voor een aanbod van Shell.

Ondanks het feit dat een deel zegt wel een aanbod te overwegen bij een goedkoper contract, is meer dan een derde van de Nederlanders niet blij met de komst van Shell. In het onderzoek geeft 35 procent aan het geen prettig idee te vinden dat een gigant als Shell invloed krijgt op de Nederlandse consumentenmarkt.

LEES OOK: Tesla levert nu ook stroom in Duitsland, tot grote schrik van energiebedrijven: ‘Wij nemen Tesla zeer serieus’