Van Brussel mag vliegveld Schiphol vluchten verschuiven naar Lelystad. Maar dat betekent niet dat uitbreiding in Flevoland een gelopen race is.
De Europese Commissie heeft ingestemd met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. Dat blijkt uit een pdf van het conceptbesluit dat de NOS in handen heeft en online heeft gezet. De lidstaten zijn akkoord gegaan, blijkt uit de brief. Daarmee is een van de belangrijkste hobbels voor het opengaan van de vernieuwde luchthaven genomen.
De luchthaven in Lelystad, die vakantievluchten van Schiphol moet overnemen, zou aanvankelijk al in 2020 open moeten gaan, maar dat moest mede door het uitblijven van toestemming uit Brussel worden uitgesteld.
Door de toestemming uit Brussel zijn echter nog niet alle problemen opgelost. Bewonersgroepen in Gelderland en Overijssel willen dat de luchthaven pas opengaat als het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de geplande laagvliegroutes zijn verdwenen. Ook een uitspraak van de Raad van State over stikstofproblemen zorgt nu al voor extra vertraging.
De Raad van State oordeelde onlangs dat de overheid tekort is geschoten bij de verlening van milieuvergunningen voor projecten rond kwetsbare natuurgebieden. Afspraken die gemaakt werden over de vermindering van de stikstofuitstoot, waren volgens de hoogste bestuursrechter te vrijblijvend. Door de uitspraak staan vele honderden projecten op losse schroeven, zoals nieuwe wegen, woonwijken en uitbreidingen van (boeren)bedrijven.
Vliegveld Lelystad: heikele kwestie
Het ministerie wil niet reageren op de inhoud van het document van de Europese Commissie dat naar buiten is gekomen over Lelystad en Schiphol. "We hebben het oordeel van de commissie nog niet", zegt een woordvoerder. "De notificatieprocedure, die vertrouwelijk is loopt." De Commissie publiceert voor eind september haar officiële besluit.
Tegen die tijd hoopt het kabinet ook beter inzicht te hebben in de omvang van en mogelijke oplossingen voor het stikstofprobleem. Een commissie onder leiding van oud-minister Johan Remkes doet daar momenteel onderzoek naar.
De opening van de vernieuwde luchthaven in Lelystad zal in ieder geval niet volgend jaar april plaatsvinden, oordeelde minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur begin juli. De planning zou "niet langer haalbaar" zijn.
Een nieuwe datum voor de opening is niet genoemd. "De komende periode wordt voortvarend doorgewerkt met het doel om Lelystad Airport zo snel mogelijk te openen", aldus de bewindsvrouw.
Van Nieuwenhuizen zoekt naar een oplossing voor Lelystad, maar dat kan even duren. "Dit moet zorgvuldig gebeuren, juist om tot een goede oplossing te komen die recht doet aan de bescherming van Natura-2000 gebieden en tegelijkertijd ruimte kan bieden aan economische ontwikkelingen. Een eerste analyse van de oplossingsrichtingen van de uitspraak van de Raad van State inzake de PAS laat zien dat dit niet past in de gehanteerde planning."