Wessanen heeft in het eerste kwartaal de omzet uit zijn kernactiviteiten flink zien stijgen. In de Amerikaanse drankentak van de natuurvoedingsspecialist was juist sprake van een aanzienlijke omzetdaling. De winst van het gehele bedrijf ging licht omlaag, zo bleek vrijdag bij de publicatie van de cijfers over de eerste 3 maanden van het jaar, terwijl het operationeel resultaat fors steeg.
De totale omzet ging met 4,3 procent omhoog tot 129,6 miljoen euro. Branded, waarin de vroegere onderdelen Health Food Stores en Grocery zijn samengevoegd, zag de verkopen met 8 procent toenemen tot 109,9 miljoen euro. De totale operationele winst (ebit) ging met bijna 15 procent omhoog tot 9,3 miljoen euro, het genormaliseerd resultaat (ebite) steeg met ruim 24 procent tot 9,2 miljoen euro. De nettowinst daalde van 5,1 miljoen euro in de eerste maanden van 2013 tot 5 miljoen.
Topman Christophe Barnouin zei een goed begin van het jaar te hebben gemaakt. Wessanen blijft focussen op de kwaliteit van de omzet in Branded en dat houdt ook in dat de portfolio verder onder de loep wordt genomen, aldus Barnouin. Financieel topman Ronald Merckx merkte op dat nu de ,,grotere renovatie (met de verkoop van niet-kernactiviteiten) af is gerond, het tijd is om Branded van binnenuit te optimaliseren. Wessanen zal onder meer kijken naar de verbetering van private label-contracten en er zullen wellicht wat kleinere merken moeten sneuvelen.
Hoger resultaat
Het bedrijf verwacht dat het genormaliseerd operationeel resultaat in 2014 hoger zal uitvallen dan in het jaar daarvoor. Drankentak ABC, die nu de omzet met ruim 12 procent zag dalen tot 19,7 miljoen euro en een ,,klein verlies” boekte, zal dit jaar weer winstgevend worden, beloofde Wessanen. Volgens Merckx is daar op dit moment nog weinig over te zeggen, omdat het tweede en derde kwartaal de belangrijkste periodes zijn voor de drankenfabrikant. De markt voor kant-en-klare alcoholhoudende cocktails staat nog steeds fors onder druk, aldus Merckx. Het afgelopen jaar liepen klanten eerder met nieuwe zomerse biertjes weg. De vraag naar sapjes van Little Hug groeit nog wel sterk.
Het concern maakte deze maand bekend de diepvriesactiviteiten Izico te hebben verkocht en meldde ook de afsluiting van de verkoop van de tak Natudis, waaronder natuurwinkels en distributie vallen. Deze activiteiten boekten in het eerste kwartaal een verlies van 0,6 miljoen euro, tegen een winst van 400.000 euro vorig jaar. ABC staat al langer op de nominatie te worden afgestoten, maar Wessanen wil de tak eerst winstgevend maken.
Na de verkoop van Izico is Wessanen schuldenvrij. Afgaande op de bestaande bankconvenanten heeft Wessanen dan een slagkracht van 50 tot 100 miljoen euro voor nieuwe overnames, liet Merckx weten. Het bedrijf blijft kijken naar kleinere en grotere acquisitiemogelijkheden maar volgens Merckx is er ook nog voldoende te doen om bestaande merken uit te bouwen en te versterken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl