Telecombedrijf Tele2 heeft in het afgelopen kwartaal in Nederland 22.000 nieuwe klanten voor mobiele telefonie binnengehaald.

Dat bleek vrijdag bij de presentatie van de jaarcijfers van het Zweedse bedrijf.

De groei van het klantenbestand lag daarmee beduidend lager dan een jaar eerder, toen nog 62.000 klanten werden bijgeschreven. In totaal heeft Tele2 in Nederland 813.000 klanten.

De omzet van Tele2 Nederland stabiliseerde afgelopen kwartaal op 1,4 miljard Zweedse kroon (149 miljoen euro).

Nederlandse omzet daalt

Over het hele jaar zag het telecombedrijf de omzet in Nederland met 5 procent dalen tot 5,4 miljard kroon. Nederland is na Zweden de belangrijkste markt voor Tele2.

De totale omzet van het bedrijf viel over heel 2014 circa 1 procent hoger uit op krap 26 miljard kroon. Naast Nederland en Zweden is het bedrijf onder meer actief in Duitsland, Kazachstan en de Baltische Staten.

Investeringen in 4G

De operationele winst van Tele2 Nederland zakte vorig jaar met bijna een derde naar 903 miljoen kroon. Tele2 investeert in Nederland veel in 4G-technologie, die zorgt voor sneller mobiel internet. Sinds het afgelopen kwartaal verkoopt Tele2 NL uitsluitend nog 4G-toestellen.

In eerste instantie moet 4G op het Tele2-netwerk in het gebied van Rotterdam tot Amsterdam beschikbaar worden. Het bedrijf streeft ernaar eind maart 2016 nationale dekking te kunnen bieden. De uitrol van het 4G-netwerk mag daarbij volgens topman Mats Granryd niet ten koste gaan van de groei op de Nederlandse markt.

Tele2 rekent in 2015 een marktaandeel van bijna 10 procent in Nederland. Wel verwacht Granryd dat het een "zwaar jaar" wordt voor Tele2 Nederland.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl