De economie van China is in het derde kwartaal van 2024 iets harder gegroeid dan economen hadden verwacht.

De op een na grootste economie van de wereld, die kampt met een crisis in de vastgoedmarkt, een afzwakkende consumptie en vergrijzing van de bevolking, groeide wel in het traagste tempo sinds maart 2023 en ook iets minder hard dan in het tweede kwartaal van dit jaar.

De groei van het bruto binnenlands product (bbp), de maatstaf voor de totale omvang van de economie, kwam in het derde kwartaal uit op 4,6 procent, meldt het Nationale Bureau van Statistiek (NBS) in Beijing. Economen hadden gerekend op een groei van 4,5 procent.

In het tweede kwartaal groeide de Chinese economie nog met 4,7 procent.

Over de eerste negen maanden van het jaar kwam de groei daarmee uit op 4,8 procent. China streeft dit jaar naar een economische groei van 5 procent.

Om de groei aan te jagen en het doel te bereiken heeft de Chinese overheid dit jaar een reeks steunmaatregelen aangekondigd om de huizenmarkt uit het slop te trekken en de kredietverstrekking door banken te stimuleren. Zo werden de leenkosten voor hypotheken verlaagd en de regels voor de aankoop van een tweede huis versoepeld.

Chinese werkloosheid daalt, consumptie stijgt

Naast het groeicijfer maakte het statistiekbureau ook een reeks andere macro-economische cijfers bekend, waaronder gegevens over de werkloosheid. Die nam in september licht af tot 5,1 procent.

Dat cijfer schetst echter een onvolledig beeld, omdat het alleen de werknemers in de steden omvat en de miljoenen arbeidsmigranten uit plattelandsgebieden uitsluit.

Daarnaast stegen de Chinese winkelverkopen, een belangrijke graadmeter voor de consumptie, vorige maand met 3,2 procent. Dat was meer dan verwacht en meer dan in augustus.

De winkelverkopen kregen in september waarschijnlijk een impuls door overheidssubsidies voor de aankoop van huishoudelijke apparaten.

Ook nam de industriële productie vorige maand met 5,4 procent sterker toe dan voorzien.

LEES OOK: Chinese consumenten letten door economische malaise scherper op uitgaven: budgetmerken profiteren