Nederlanders hebben in het eerste kwartaal van dit jaar iets minder online spullen gekocht. Het totaal aantal aankopen bij webwinkels kwam uit op 83,8 miljoen vergeleken met 83,9 miljoen in het eerste kwartaal van vorig jaar.

Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org werd er in totaal voor 8,6 miljard euro uitgegeven. Dat betekent een groei van 5 procent. Die toename kwam echter vooral door prijsstijgingen. Van de omzet in het eerste kwartaal werd 7,5 miljard gerealiseerd door aankopen in Nederland en ruim 1 miljard euro door bestellingen buiten Nederland.

bron: Thuiswinkel.org
bron: Thuiswinkel.org

Ook gaven consumenten meer uit aan kaartjes voor attracties, evenementen en pakketreizen en vliegtickets.

Goederen zoals kleding en consumentenelektronica werden minder vaak online gekocht. "Dit kan worden toegeschreven aan de heropening van de fysieke winkel. In de eerste weken van 2022 waren fysieke winkels immers nog gesloten", aldus Thuiswinkel.org.

De organisatie stelt ook dat consumenten nu vaker aankopen doen via webwinkels vergeleken met dezelfde periode in 2019, voor de coronapandemie. Het gemiddelde bedrag per online aankoop ligt op 102 euro.

Volgens de organisatie was 2021 een piekjaar voor onlinewinkels, omdat fysieke winkels dicht moesten als gevolg van overheidsmaatregelen. In het eerste kwartaal van 2021 lag het aantal online aankopen op 90,8 miljoen.

LEES OOK: Gedoe met wachtwoorden remt groei uitgaven van consumenten, vooral bij financiële diensten