Een huishoudboekje digitaal bijhouden is niet altijd even makkelijk. Voor veel mensen is boekhouden sowieso al geen geen pretje en digitalisering helpt daar niet per se bij. Zeker twee op de vijf Nederlanders worstelt met de administratie online of niet, blijkt uit een rapport van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting Nibud.
Ongeveer de helft daarvan verliest het overzicht omdat rekeningen soms alleen online binnenkomen. Dat gebeurt dan per mail of de rekening staat in de ‘mijn-omgeving’ van de instantie die je moet betalen. Ook automatische incasso’s zorgen ervoor dat rekeningen worden vergeten, zoals die van abonnementen.
Consumenten geven aan belangrijke rekeningen die via de mail komen makkelijker over het hoofd te zien dan papieren rekeningen. De rekeningen kwamen vroeger veelal per post binnen, zodat je ze op een stapeltje kon leggen. In het gunstigste geval betaalde je meteen of werd je er door het stapeltje aan herinnerd dat je nog moet betalen.
Er zijn twee groepen voor wie de financiële administratie helemaal een zware kluif is
- Mensen tot 35 jaar hebben volgens Nibud moeite met het vormen van een eenduidig systeem waarmee ze hun financiën op orde kunnen brengen en houden. Zij zien vaker belangrijke e-mails over het hoofd en vergeten abonnementen.
- Nibud schat dat een op de vijf Nederlanders niet digitaal vaardig is. Ook zij zien vaker belangrijke mails over het hoofd en betalen rekeningen vaker te laat.
Wie zijn financiële administratie niet op orde heeft, heeft vaker betalingsachterstanden en staat vaker rood dan anderen. Hieronder laat Nibud zien wat je moet doen om je huishoudboekje bij te houden.
(klik voor uitvergroting)
Het Nibud raadt mensen aan altijd meldingen via de mail aan te zetten voor rekeningen. Verder vindt de organisatie dat bedrijven en instellingen rekeningen ook altijd kosteloos per post moeten sturen. Consumenten moeten hun belangrijke documenten op een geordende manier bewaren en rekeningen snel verwerken.
Houd je huishoudboekje digitaal bij
Daarbij kun je digitalisering te lijf gaan met... digitalisering, bijvoorbeeld door je financiële administratie bij te houden met een huishoudboekje online. Daarin kun je uitgaven vaak handmatig invoeren aan de hand van bonnetjes en rekeningen. Of je kunt (automatische) afschrijvingen categoriseren. Sommige digitale kasboeken bieden ook de mogelijkheid om je financiën te plannen met spaardoelen en budgetten.
Wijzer in Geldzaken heeft het aanbod aan huishoudboekjes op een rij gezet. De tabel hieronder toont de gratis en online varianten en hun functies.
Huishoudboekje digitaal of niet, maar nog steeds geen zin in om je financiële administratie aan te pakken? Wend het dan aan voor een hoger doel, bijvoorbeeld gelukkig worden. Het bijhouden van je inkomsten en uitgaven is namelijk een van de 21 dingen die je gelukkiger, gezonder en succesvoller maken.