- Plantaardig vlees in poedervorm. Bij de Duitse startup GREENFORCE geloven ze er het eiwit-alternatief van de toekomst mee in handen te hebben.
- De Nederlandse webshop is sinds kort online.
- Business Insider sprak met oprichter Thomas Isermann over de innovatie van het merk en de bijdrage die de startup wil leveren aan de wereldwijde eiwit-transitie.
Wie geen vlees eet of minder vlees wil eten, heeft steeds meer te kiezen. Vleesvervangers van soja, knolselderij, zeewier, lupine, bonen of mais. Het is tegenwoordig allemaal te koop. De Duitse startup GREENFORCE voegt nog iets toe aan het lijstje: plantaardig vlees van erwteneiwit in poedervorm.
Plantaardig vlees in poedervorm? Ja, echt. Het klinkt wellicht wat eigenaardig maar bij GREENFORCE geloven ze er het eiwit-alternatief van de toekomst mee in handen te hebben.
In Duitsland verkochten ze het afgelopen jaar al meer dan een half miljoen producten en ze staan klaar om ook ons land te veroveren. De Nederlandse webshop is sinds kort online.
Business Insider sprak met oprichter Thomas Isermann over de innovatie van het merk en de bijdrage die de startup wil leveren aan de wereldwijde eiwit-transitie.
Wat verkopen jullie nou precies?
Isermann: “Onze producten bestaan uit hoogwaardig plantaardig erwteneiwit en natuurlijke smaakmakers waar je alleen nog water aan toe hoeft te voegen om er een veganistisch vleesalternatief van te maken. Je voegt het water toe, roert het door en na een half uur in de koelkast kun je er het gewenste product van maken en verwerken zoals je gewend bent.”
“We verkopen op dit moment vijf verschillende easy mixen voor consumenten waarmee ze burgers, gehakt, schnitzels, gehaktballen en Zweedse gehaktballetjes kunnen maken. De mixen zijn verpakt in hersluitbare zakken die niet gekoeld bewaard hoeven te worden.”
Hoe kwam je erop om dit te ontwikkelen?
“Het idee is begonnen met het ontwikkelen van het basisproduct: het erwteneiwit. Dat kwam voort uit het besef dat er een eiwitrevolutie nodig is: de groeiende wereldbevolking heeft meer nodig dan vlees en vis om aan de benodigde proteïnen te komen zonder onze planeet te verwoesten.”
“Veel plantaardige alternatieven die nu te koop zijn, zijn helemaal niet zo gezond omdat er bijvoorbeeld veel zout aan wordt toegevoegd. En de groeiende populariteit van soja heeft voor allerlei milieuproblemen en sociale vraagstukken gezorgd. Ik wilde op zoek naar een lekker, gezond en duurzaam alternatief.”
“Het ontwikkelen van onze erwtenproteïne heeft alles bij elkaar wel een jaar of acht geduurd. In eerste instantie richtten we ons op bevroren en verse producten, maar toen het idee voor vleesvervangers in poedervorm ontstond kwam alles bij elkaar.”
Want dat is dus veel duurzamer dan veel andere alternatieven?
“Voor de productie van 100 gram erwtenproteïne wordt sowieso al 48 keer minder land en 8 keer minder water gebruikt dan voor 100 gram rundvleesproteïne, en er wordt 113 keer minder C02 uitgestoten. Maar door dit basisproduct te verwerken tot poeder wordt onze impact op het milieu nóg kleiner. Het weegt weinig, is lang houdbaar en hoeft dus niet gekoeld bewaard te worden. Dat alles vermindert de CO2-uitstoot van het transport en het energieverbruik enorm.”
“Daarnaast worden onze producten geoogst in Europa en geproduceerd in Duitsland, de verpakkingen zijn gemaakt van gerecycled materiaal en worden klimaatneutraal verzonden.”
Is er nog wel plek in deze markt voor een nieuw product?
“Wij denken van wel. We zijn onder meer uniek door ons digitale karakter. We zijn het eerste vleesvervangersmerk dat werkt met een direct to consumer-model, waardoor we direct contact hebben met onze klanten. Die community is heel belangrijk voor ons: zij geven ons tips en we kunnen direct inspelen op hun behoeften.”
“Daarnaast maakt het houdbare karakter onze producten natuurlijk uniek. Als je onze mixen in de voorraadkasten hebt staan, kun je vrijwel altijd een voedzame, gezonde maaltijd op tafel zetten. Mijn droom is dat mensen onze producten standaard in hun voorraadkast hebben staan, naast de rijst en het meel.”
Maar hebben mensen wel zin om zelf aan de slag te gaan terwijl er zoveel kant-en-klare alternatieven zijn?
“Het is niet zo dat je uren in de keuken hoeft te staan om onze producten te maken. Je mixt het met water, laat het even koelen en kunt er vervolgens mee koken. Het leuke is juist dat je er je eigen draai aan kunt geven. Je kunt er zelf eventueel nog smaakmakers of ingrediënten aan toevoegen en het verwerken in je favoriete gerecht.”
“We dagen onze gebruikers uit om te gaan experimenteren in de keuken. Juist ook mensen die dol zijn op vlees. Zelf heb ik bijvoorbeeld een keer een uitgebreid menu met de producten gekookt voor mijn vrienden die grotendeels fervente vleeseters zijn, en pas na afloop verteld dat er nergens vlees inzat. Sindsdien zetten zelfs zij wel eens iets van GREENFORCE op tafel.”
“Het is ook niet onze missie om mensen te vertellen dat ze geen vlees mogen eten, we willen vooral laten zien dat er superlekkere alternatieven zijn. We geloven in een duurzame toekomst die grotendeels plantaardig is. Wist je dat er meer dan 30.000 eetbare plantenfamilies op deze wereld zijn en dat we er daarvan nu slechts 200 gebruiken voor consumptie? Er is nog zoveel te ontdekken waarmee we de eiwitvoorziening voor toekomstige generaties veilig kunnen stellen. Wij nemen graag deel aan die revolutie.”
Lees meer over Better Capitalism op Business Insider:
- Deze frisdrank is gebaseerd op algen die als ‘superfood’ dienen – FUL wil ook repen en poeders op de markt brengen
- Bij deze bakkerij hoef je niet te solliciteren om er te mogen werken: iedereen heeft kans op een baan
- Emma at Work kickstart de carrière van jongeren met een fysieke beperking – en bij Schiphol zijn ze enthousiast