Muziekdienst Spotify gaat de limiet op het aantal uren dat gebruikers met een gratis account mogen luisteren opheffen. 

De muziekdienst waarbij muziek via internet tijdens het afspelen naar de computer, tablet of smartphone wordt verzonden, heeft twee soorten abonnementen.

Een gratis abonnement waarbij je muziek op je pc en je mobiel kunt luisteren maar wel reclame’s ziet en hoort, en een reclamevrije betaalde variant voor 10 euro per maand. Wie betaalt kan afspeellijsten ook downloaden op zijn smartphone zodat ze ook zonder internetverbinding te beluisteren zijn.

Reclame en beperkte luistertijd

Voor de gratis variant was er tot nu toe in de meeste landen, waaronder Nederland, nog een beperking. Er kon maar 10 uur per maand geluisterd worden. Door die beperking op te heffen, hoopt Spotify dat de reclame-inkomsten toenemen, schrijft het weblog Techcrunch.

Spotify in cijfers

- Aantal gebruikers: circa 26 miljoen
- Betaalde abonnementen: 6 miljoen
- Omzet (2012): 435 miljoen euro, waarvan 14 procent afkomstig van reclame en 86 procent afkomstig is van betaalde abonnementen.
-Verlies (2012): - 58,7 miljoen euro
- Geschatte waarde bedrijf: 4 miljard euro (WSJ.com, nov. '13)

Behalve meer reclame-inkomsten hoopt het bedrijf dat veel 'heavy users' van de gratis versie uiteindelijk zullen kiezen voor de betaalde versie zonder reclame, Spotify Premium. Op dit moment heeft Spotify 26 miljoen gebruikers, waarvan 6 miljoen met een betaald abonnement.

Zweeds bedrijf

Spotify is in 2006 opgericht door de Zweden Daniel Ek en Martin Lorentzon en een van de grootste speler op de markt voor 'streaming' muziek.

Het bedrijf heeft een aantal grote concurrenten waaronder Xbox Music van Microsoft, Google Play Music en Deezer. Daarnaast bestaan er ook internetradio diensten als Pandora en iTunes Radio van Apple waarbij je wel  invloed hebt op het soort muziek, maar niet precies kunt kiezen welke nummers je te horen krijgt.

Lees ook

Verdubbeling omzet Spotify levert nog geen winst op

'Spotify gaat gratis mobiel abonnement aanbieden'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl