De allerlaatste editie van Sp!ts rolt donderdag van de persen. Het gratis dagblad verdwijnt na ruim 15 jaar en gaat op in een vernieuwde versie van Metro.

De trouwe lezers hoeven echter niet van alles afscheid te nemen, verzekert hoofdredacteur Robert van Brandwijk van Sp!ts en Metro.

Zo krijgen Sp!ts-columnisten Jan Dijkgraaf en James Worthy vanaf volgende week een plekje in Metro, evenals de strips Dating for Geeks en Beestjes. Ook verhuist veel sport- en entertainmentnieuws mee.

Dagelijks komen er vier sportpagina’s, nu telt Metro er nog een tot twee. Het aantal entertainmentpagina’s die Metro tot nu toe vulden, wordt verdubbeld. De nieuwe Metro telt dagelijks minimaal 24 pagina’s.

Metro enige overblijver bij gratis kranten

Volgens Van Brandwijk is het ,,altijd jammer als een titel verdwijnt”. ,,Metro was het sterkste merk, daar zetten we nu een stap mee vooruit.” Sp!ts heeft volgens hem wel zijn kracht bewezen. ,,Vanuit het niets wist het in al die jaren meer dan 1,5 miljoen lezers aan zich te binden. Dat is een grote prestatie.” Hoeveel banen er door het stoppen van Sp!ts sneuvelen, is onduidelijk. ,,Er zijn wel wat arbeidsplaatsen verloren gegaan, maar zeker niet de helft”, zegt uitgever Cees Polman.

De allereerste Sp!ts verscheen op 21 juni 1999, op dezelfde dag als Metro waarmee de krant jarenlang concurreerde. Beide kranten richtten zich vooral op reizigers in het openbaar vervoer, maar waren ook te vinden op openbare plaatsen als scholen en ziekenhuizen.

In augustus 2012 nam Telegraaf Media Groep, eigenaar van Sp!ts, Metro over. De kranten gingen direct samenwerken om kosten te sparen. Vorige zomer werden ook de redacties samengevoegd.

De oplage van de nieuwe Metro gaat flink omhoog. Werden in het eerste kwartaal dagelijks nog bijna 364.000 exemplaren verspreid, nu worden dat er 510.000. Van Sp!ts werden in het eerste kwartaal van dit jaar dagelijks 267.869 kranten gedrukt.

Nadruk op online

Van Brandwijk zet verder vanaf vrijdag veel meer in op internet. ,,We zullen de krant online prioriteit geven en veel berichten die we eerder bewaarden tot de volgende dag, al eerder op de site publiceren. Ik verwacht daar een explosieve groei van bezoekers. Dat zagen we de afgelopen maanden al, toen we deze aanpak al voorzichtig aan doorvoerden. Ook op Facebook zijn we erg aan het groeien.’’ Bij de Deense en Franse Metro bleek dit eerder ook al een succes, weet de hoofdredacteur.

Hoe de laatste editie van Sp!ts er precies uit komt te zien, wil Van Brandwijk niet verklappen. ,,Dat moet een verrassing zijn.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl