De Amerikaanse fabrikant van actiecamera’s GoPro heeft in het vierde kwartaal een nettoverlies geboekt van 34,5 miljoen dollar (31,1 miljoen euro). Dat maakte de concurrent van het Nederlandse technologiebedrijf TomTom woensdag bekend. Een jaar eerder werd nog 122 miljoen dollar winst gemaakt.
De omzet zakte in de laatste maanden van 2015 met bijna een derde ten opzichte van een jaar eerder, en kwam uit op 437 miljoen dollar. De stevige daling was het gevolg van tegenvallende verkopen rond de feestdagen. Ook prijsdruk en de dure dollar speelden een rol.
GoPro had onlangs al een winstwaarschuwing afgegeven. Toen werd ook een reorganisatie aangekondigd waarbij 7 procent van de in totaal 1500 werknemers zijn baan verliest.
Over heel 2015 is de omzet wel met een zesde toegenomen tot ruim 1,6 miljard dollar. Onder de streep bleef 36,1 miljoen dollar over. Dat is veel minder dan een jaar eerder, toen de winst op 128 miljoen dollar uitkwam.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl