Dat schrijft The
Wall Street Journal
op basis van een interview met Amit Singhal van
Google. De aanpassingen moeten in de komende maanden zichtbaar worden.

De zoekgigant uit het Californische Mountain View wil de relevantie van
zoekresultaten verbeteren via het zogenoemde semantische zoeken. Daarmee
probeert het de bedoeling achter een zoekvraag te doorgronden door verbanden
tussen woorden te begrijpen.

Databank Google

Google heeft de afgelopen twee jaar een grote databank opgebouwd met personen,
plaatsen en dingen. Via semantisch zoeken worden verschillende woorden aan
elkaar gekoppeld, zoals een bedrijf (Google) met de oprichters (Larry Page
en Sergey Brin).

Mensen die zoeken op ‘IJsselmeer’ krijgen nu nog kaarten van het meer te zien
en de betreffende pagina’s op Wikipedia. Met de veranderingen laat Google
ook belangrijke feiten zien zoals de locatie, gemiddelde temperatuur en
windsnelheid. Dat doet denken aan de zoekmachine Wolfram
Alpha
, die zoekt naar antwoorden in plaats van webpagina’s.

Ook Google wil straks direct het antwoord geven op zoekvragen. Als iemand wil
weten wat de tien grootste meren van Nederland zijn, geeft Google direct een
lijst in plaats van een rij links naar andere sites.

Advertentie-inkomsten

De wijzigingen zijn bedoeld om meer inkomsten te genereren door relevantere
advertenties te laten zien. Advertenties vormen verreweg de grootste
inkomstenbron voor Google.

Daarnaast wil Google de concurrentie, zoals de zoekmachine Bing van Microsoft,
voorblijven. Facebook heeft eveneens een databank met personen, plaatsen en
dingen, maar heeft tot nu toe geen degelijke zoekmachine gebouwd.

Ook Apple vormt een bedreiging met de persoonlijke assistent Siri. Gebruikers
kunnen daar hun zoekopdracht inspreken. Siri geeft nu nog niet direct het
antwoord, maar dat zou in de toekomst wel kunnen. Mensen komen dan niet meer
op de site van Google zelf, wat slecht is voor de advertentie-inkomsten.

Gevolgen voor bedrijven

Een wijziging in de zoekresultaten kan grote gevolgen hebben voor websites van
bedrijven. Een paar plekken hoger of lager in de zoekresultaten kan fors
schelen in het bezoek, en dus in inkomsten.

Een bron van The Wall Street Journal schat dat 10 tot 20 procent van de
zoektermen wordt beïnvloed door het nieuwe zoekalgoritme. Dat komt neer op
tientallen miljarden aan zoekopdrachten. Miljoenen websites zullen naar
verwachting de code van hun webpagina's aanpassen om beter gevonden te
worden.

Lees ook:

Europese app-ontwikkelaars wachten op geld van Google

Google voert omstreden privacyregels in

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl