- Tijdens een evenement voor softwareprogrammeurs lanceerde Google woensdag een nieuwe versie van de zoekmachine. Ook het bedrijf toegang tot de AI-tool Google Bard zonder wachtlijst.
- De nieuwe zoekmachine maakt gebruik van artificial intelligence om gebruikers in staat te stellen op een natuurlijkere manier vragen te stellen.
- Google biedt ook de mogelijkheid om de bronnen van de verstrekte informatie te achterhalen en wil de manier waarop consumenten online winkelen veranderen.
- Lees ook: 5 verbeteringen die GPT-4 biedt vergeleken met oudere versies van ChatGPT
Tijdens het Google I/O-evenement van afgelopen woensdag lanceerde de zoekmachinegigant, naast een opvouwbare telefoon, een serie initiatieven die de achterstand op het gebied van artificial intelligence goed moeten maken.
Een van die initiatieven is een nieuwe versie van het bekendste product van Google: de zoekmachine. Voorlopig is deze versie alleen nog als test voor beschikbaar voor geïnteresseerde gebruikers via Google Labs, maar het initiatief geeft ons een kijkje in de keuken van wat Google de ’toekomst van Search’ noemt.
Naast de nieuwe zoekmachine wordt de eigen AI-tool, Google Bard, nu zonder wachtlijst vrijgegeven voor gebruikers in 180 landen.
Bij de introductie stelde Bard nogal teleur, maar Google geeft aan dat de nieuwe versie die nu wordt vrijgegeven, flink is verbeterd.
Donderdagmorgen was Bard nog niet in Nederland beschikbaar, maar het lijkt er op dat we ook in Nederland snel gebruik kunnen maken van deze generatieve AI-tool.
Nieuwe zoekmachine van Google maakt zoeken natuurlijker
De introductie van de Labs-versie van de zoekmachine is een breuk met het verleden. Al meer dan twee decennia wordt de zoeksite gekenmerkt door een gewone zoekbalk en een lijst met resultaten. Dat moet nu veranderen.
Tijdens het I/O-evenement zagen we een door artificial intelligence aangestuurde zoekmachine met als algemeen doel "zoeken slimmer en eenvoudiger" te maken. De zoekmachine laat gebruikers op een meer natuurlijke manier vragen stellen.
Bovenop de bekende lijst met zoekresultaten komt een door AI gegenereerd samenvattend antwoord, dat de vragen van gebruikers beantwoordt.
In plaats van te zoeken naar iets algemeens als 'beste nationale parken', kan een gebruiker bijvoorbeeld een vraag typen alsof hij een goed geïnformeerde vriend vraagt welk nationaal park het beste te bezoeken is met kleine kinderen en een hond. Dat is in ieder geval hoe Cathy Edwards, Vice President Engineering bij Google, het nieuwe zoeken tijdens het evenement omschreef.
Bij een traditionele zoekmachine zou je normaal gesproken een vraag waarschijnlijk opsplitsen in kleinere vragen en zo naar informatie zoeken. Die neem je vervolgens tot je om een beslissing te nemen. "Straks doet de zoekmachine het zware werk voor je", zo illustreerde Edwards de nieuwe manier van zoeken met behulp van kunstmatige intelligentie.
Google biedt ook de mogelijkheid om de bron van verstrekte informatie te achterhalen. Volgens Edwards zullen de samenvattingen links bevatten naar bronnen en kunnen gebruikers ervoor kiezen om de bronnen achter de samenvattingen gedetailleerder te bekijken.
In februari introduceerde Microsoft zijn eigen door kunstmatige intelligentie aangedreven versie van zoekmachine Bing, die gebruikmaakt van de technologie achter ChatGPT. De chatbot van Bing biedt vergelijkbare functionaliteiten als Bard, waarbij zoekopdrachten worden aangevuld met conversatie-antwoorden en zoekresultaten.
Online winkelen wordt door artificial intelligence gestuurd zoeken
De door AI-software aangestuurde en aangepaste resultaten kunnen volgens Google ook de manier veranderen waarop consumenten online winkelen.
Een vraag die tijdens de demonstratie werd gesteld over de juiste fiets voor dagelijkse verplaatsingen levert bijvoorbeeld niet alleen links naar fietsen op, maar ook advies over het soort fietsen dat geschikt is voor specifieke taken, plus enkele functies die de juiste fietsen moeten hebben.
Google-directeur Edwards benadrukte het belang van reguliere zoekresultaten die nog steeds verschijnen na de door AI gegenereerde samenvatting. Ze zei daarbij dat Google gebruikers nog steeds doorleidt naar de originele inhoud, die ze beschreef als onderdeel van een "bloeiend web".