- Google is niet langer van plan om cookies van derden in Chrome te verbieden.
- In plaats daarvan laat het bedrijf gebruikers kiezen of ze de trackers in hun browser willen hebben.
- Google schreef in een blogpost dat het nog steeds in gesprek is met toezichthouders over het plan.
- Lees ook: Google wil niet achterblijven bij ChatGPT en voert grote AI-update door bij zoekmachine.
Google zegt dat het van plan is om cookies van derden in Chrome voorlopig niet te verbieden, nadat het zich jarenlang had voorbereid op een volledig verbod. Dat maakt het bedrijf duidelijk in een blog dat het op maandag publiceerde.
Begin 2020 zei Google dat het hoopte cookies van derden, een manier waarmee bedrijven individuele internetgebruikers kunnen volgen, te verbieden. In plaats daarvan introduceerde de softwaregigant een nieuwe privacygerichte toolbox die het Privacy Sandbox noemde. Deze oplossing beschermt de privacy van gebruikers beter, terwijl advertentiekopers nog steeds toegang tot targeting en analyse krijgen, die ze anders via cookies hadden gehad.
Google stelde de datum waarop cookies van derden uit Chrome zouden verdwijnen herhaaldelijk uit. Partners die de functie eerder testten, zoals ad-techfirma’s Index Exchange en Criteo, en de industriegroep IAB Tech Lab, uitten zorgen over dat Privacy Sandbox nog niet klaar was voor een lancering. Hun argument was vooral dat het een risico vormde voor bedrijven.
In een recent rapport voorspelde Criteo dat de advertentie-inkomsten van bedrijven die gebruikt maakten van Chrome met gemiddeld 60 procent zouden dalen als cookies van derden zouden worden uitgeschakeld.
Een andere nieuwe toolbox
Google lijkt gehoor te geven aan de zorgen. Het bedrijf is nu van plan om een nieuwe toolbox in Chrome te introduceren waarmee “mensen een geïnformeerde keuze kunnen maken” met betrekking tot cookies, schreef Anthony Chavez, VP van Privacy Sandbox. Hoe die ervaring er precies uit gaat zien, is nog niet duidelijk.
Als de nieuwe toolbox gebruikers vraagt om in te stemmen met advertentietargeting, vergelijkbaar met de aanpak die Apple in 2021 koos voor app targeting, kan het nog steeds een probleem worden voor verkopers en kopers van advertenties.
Chavez zei dat het bedrijf “deze nieuwe aanpak bespreekt met regelgevende instanties.” Het doet dit na het verzamelen van feedback van een breed scala aan belanghebbenden, waaronder de Competition and Markets Authority (CMA) in het Verenigd Koninkrijk, webontwikkelaars en bedrijven uit de advertentie-industrie.
Een woordvoerder van de CMA zei: “We zullen Google's nieuwe benadering van de Privacy Sandbox zorgvuldig moeten bestuderen, waarbij we nauw samenwerken met de ICO. We zijn blij met meningen over Google's herziene aanpak - inclusief mogelijke gevolgen voor consumenten en marktresultaten.”