- Google gaat een nieuwe AI Mode testen, die wordt ingebouwd in de zoekpagina.
- AI Mode is bedoeld om gebruikers “een breder en gevarieerder” scala aan resultaten te bieden dan AI Overviews.
- Deze functie brengt AI-toepassingen nog dichter bij de kern van de Google Search-ervaring.
- Lees ook: Topman van de Amerikaanse AI-startup Anthropic wijst voor de gevaren van AI vooral naar China en Rusland
Google heeft aangekondigd een nieuwe AI Mode te testen voor Search. Hiermee kan een volledige pagina antwoord bieden op zoekopdrachten van gebruikers. met toepassingen van artificial intelligence (AI).
De nieuwe functionaliteit, die eerst alleen beschikbaar zal zijn voor testgebruikers, voegt een tabblad voor de AI Mode toe aan de bovenkant van de zoekpagina van Google. Wanneer gebruikers hierop klikken, worden ze naar een nieuwe pagina geleid waar hun zoekopdracht wordt beantwoord met “een breder en gevarieerder” scala aan door AI gegenereerde resultaten.
Google biedt al AI Overviews aan, waarmee sommige zoekopdrachten worden beantwoord met een directe samenvatting bovenaan de pagina. AI Mode gaat een stap verder en genereert een volledige pagina met resultaten, aangedreven door een aangepaste versie van het Gemini 2.0-model, dat gebruik maakt van meer geavanceerde redeneertechnieken en zogenoemde multimodale toepassingen van tekst, geluid en beeld.
In een voorbeeld dat Google gaf, zou een gebruiker die zoekt naar informatie over slaaptrackers een tabel kunnen krijgen die verschillende opties vergelijkt.
Google maakt AI Mode als eerste beschikbaar voor abonnees van Google One AI in de VS via Search Labs. De functie is al getest door een kleine groep testgebruikers. Er is nog geen tijdspad bekendgemaakt voor een bredere uitrol.
De toekomst van Google Search
AI Mode wordt gelanceerd op een moment dat Google kunstmatige intelligentie integreert in al zijn grote producten, terwijl het probeert de belangrijkste inkomstenbron, Search, niet te verstoren.
ChatGPT en andere AI-chatbots worden gezien als een existentiële bedreiging voor de kernactiviteiten van Google, maar uit diverse data blijkt dat ze vooralsnog weinig impact hebben op de dominantie van Google op de zoekmarkt.
Hoewel AI Mode nog in ontwikkeling is, biedt deze functionaliteit een eerste blik op een geheel nieuwe benadering van de manier waarop de zoekmachine van Google in de toekomst mogelijk zal werken.
"Met deze nieuwe modus kunnen mensen complexe vragen stellen die voorheen meerdere zoekopdrachten vereisten – zoals het verkennen van een nieuw concept of het vergelijken van verschillende opties. Vervolgens krijgen ze een uitgebreide, door AI aangestuurde reactie", aldus Google woensdag in een verklaring.

AI Mode voelt ook als een brug tussen de klassieke zoekfunctie van Google en de chatbot Gemini, die momenteel alleen toegankelijk is via een aparte website of app. AI Mode probeert zoekopdrachten direct te beantwoorden waar mogelijk, maar toont ook duidelijk links naar de informatiebronnen. Daarnaast kan het, volgens Google, gebruikmaken van shoppingdata voor miljoenen producten.
Net als de chatbot Gemini stelt AI Mode gebruikers in staat om vervolgvragen te stellen. Het systeem is ook multimodaal, wat betekent dat zoekopdrachten kunnen worden ingevoerd via tekst, spraak of afbeeldingen.
Google benadrukte dat AI Mode alleen wordt geactiveerd wanneer het systeem veel vertrouwen heeft in de resultaten. In gevallen waarin dat niet het geval is, zal de zoekmachine simpelweg een lijst met reguliere zoekresultaten weergeven. Sommige functies, zoals de vergelijkingstabellen, zullen bij de lancering nog niet direct beschikbaar zijn. Een woordvoerder gaf aan dat Google deze op termijn wel wil uitrollen.
Google maakte woensdag ook bekend dat het zijn Gemini 2.0-model heeft geïmplementeerd voor AI Overviews. Dit zou de resultaten verbeteren voor complexere zoekopdrachten, zoals programmeren, geavanceerde wiskunde en multimodale zoekvragen.