Technologiereus Google werkt aan een betaalde versie van zijn populaire videodienst YouTube.
Dat stelde directeur Susan Wojcicki tegenover zakenkrant The Wall Street Journal.
Geld vragen voor YouTube in plaats van de site te bestieren met advertentie-inkomsten, zou een grote ommezwaai betekenen. Wojcicki werkte jaren juist aan de reclamekant van Google maar kreeg eerder dit jaar de verantwoordelijkheid voor YouTube, dat in 2006 werd ingelijfd voor 1,7 miljard dollar.
Volgen Wojcicki is de introductie van het abonnementsmodel bij de videodienst nabij. Ze liet zich onder meer inspireren door de optie in diverse apps, waarbij gebruikers kunnen kiezen voor een betaalde versie als ze de ‘pop-ups’ met reclames in de gratis versie zat zijn. “Dat is een interessant model omdat het gebruikers een keuze biedt. Wij denken na over hoe we onze gebruikers opties kunnen bieden.”
Omslag Google
De aanpassing van YouTube die Google overweegt, komt op een moment dat een bredere verandering binnen Google zijn beslag krijgt
Topman Larry Page voerde maandag naar verluidt een opvallende reorganisatie van zijn topkader door. Zonder dat hij officieel de titel ‘senior vice president’ kreeg, werd Sundar Pichai in feite de tweede man onder Page. De doorgaans goed ingevoerde site Re/code schrijft dat Google-medewerkers vrijdag een memo hebben gehad waarin de veranderingen worden uitgelegd. Page wil zich graag op het “grotere plaatje” richten, zo heet het. Daarbij wil hij niet te veel met de dagelijkse leiding van het bedrijf worden lastig gevallen.
Pichai had tot nu toe de leiding over Android, Chrome en Google Apps, maar krijgt er alle kernproducten van Google bij. Er zijn zes nieuwe productgroepen gecreëerd, waarvan de groepshoofden niet aan Page rapporteren, maar aan Pichai.
Grotere plaatje: Google bang voor Microsoft-syndroom
Want Google mag dan nog steeds comfortabele winsten maken, er bestaat angst dat het bedrijf aan innovatiekracht inboet en op zijn top zit. Grote schrikbeeld is Microsoft, dat inmiddels achter de snelle ontwikkelingen op techgebied aanstrompelt. De laatste kwartaalcijfers stelden teleur.
Google maakt de afgelopen drie jaar steeds minder winst per klik op een advertentie. Het handelt per dag nog altijd zo’n 3,3 miljard zoekopdrachten per dag af, maar Facebook, Apple en Amazon knabbelen aan die positie door ook zoekfuncties voor hun producten te introduceren.
Bron: ANP/Z24
Lees ook
Wie is Sundar Pichai: de nieuwe rechterhand van Google's Larry Page?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl