In de afgelopen paar jaar heeft techreus Google nog eens nagedacht over zijn beroemde slopende sollicitatieprocedure. Zo is Google teruggekomen van de gewoonte om extreem lastige vragen te stellen aan sollicitanten.
Maar één ding is er niet veranderd bij Google en dat is het belang dat het Amerikaanse techbedrijf hecht aan de ‘Googleyness‘. Dat is een nogal rekbaar begrip dat in de loop der jaren verschillende betekenissen heeft gehad. Maar in het algemeen gaat het om een aantal kwaliteiten die een persoon succesvol maken bij de zoekgigant.
Sinds 2017 heeft Google de officiële definitie van Googleyness subtiel aangepast, meldde Nick Bastone van de site The Information afgelopen week. Volgens The Information heeft Google twee jaar geleden zijn sollicitatiehandleiding aangepast met een nieuwe richtlijn “om te voorkomen dat Googleyness verward wordt met culture fit. Dit om vooringenomenheid tegen te gaan.”
In 2017 had Google te maken met een schandaal rond het ontslag van de voormalige Google-ingenieur James Damore. Die beweerde dat de oorzaak van het gebrek aan vrouwen in de techwereld te wijten was aan biologische verschillen tussen mannen en vrouwen. Het is niet duidelijk of de aanpassing aan de definitie van Googleyness voor of na deze affaire is doorgevoerd.
Moet een werknemer bij de cultuur van je bedrijf passen?
Het begrip culture fit is een standaard onderdeel van de werkwijze in Silicon Valley, waarbij snelgroeiende bedrijven ervoor kiezen om alleen mensen aan te nemen die goed kunnen opschieten met de rest van het team. Maar dit idee is in de afgelopen jaren onder vuur komen te liggen: het kan namelijk leiden tot een monocultuur op de werkvloer, doordat managers zich laten beïnvloeden door hun eigen vooroordelen over wie er past in het bedrijf, aldus HR-expert Rachel Bitte.
Het aannemen van mensen op basis van culture fit leidt vaak tot een werkomgeving waarin de meeste mensen eenzelfde ras, geslacht en sociaal-economische achtergrond hebben. Dat valt volgens Bitte meestal uit "in het voordeel van kandidaten met een bevoorrechte achtergrond."
De verandering die Google twee jaar geleden heeft doorgevoerd, lijkt zich nog maar langzaam te verspreiden in het bedrijf. Meerdere werknemers hebben The Information verteld dat Googleyness de afgelopen jaren nog regelmatig afwisselend is gebruikt met cultural fit.
Volgens een woordvoerder van Google betekent Googleyness wat het altijd heeft betekend, namelijk: kunnen omgaan met situaties waar dingen niet meteen duidelijk zijn en je werkwijze aanpassen op basis van feedback.