Apple en Samsung liggen al enige tijd met elkaar in de clinch. Beide bedrijven beschuldigen elkaar van het schenden van patenten. Zo bepaalde een Duitse rechter eerder dit jaar dat Samsung de Galaxy Tab 10.1 niet mag verkopen in Duitsland. De rechter oordeelde dat het apparaat te veel leek op de iPad van concurrent Apple.
Samsung hoopt met een nieuwe tabletcomputer, de Galaxy Tab 10.1N die draait op het besturingssyteem Android van Google, het verkoopverbod te omzeilen. Maar Apple wil ook daar een stokje voor steken en heeft daarom een verzoek ingediend bij de rechtbank in Düsseldorf tot een verkoopverbod.
Agressief
Volgens Schmidt is Apple erg agressief als het gaat om patentclaims. ,,En dat is niet eerlijk ten opzichte van de consument. Die heeft er helemaal niets aan als hij wordt beperkt in zijn keuze. Maar ook voor bedrijven is dit een slechte zaak omdat dit soort claims innovatie in de weg staat. Bovendien heeft Apple genoeg mogelijkheden en kennis om zelf te innoveren.” De topman liet verder weten dat Google er alles aan doet om het Android-platform toegankelijk te houden.
Het Amerikaanse concern is de afgelopen tijd ook in opspraak geraakt, omdat het bedrijf persoonlijke gegevens van burgers verzamelde, zoals e-mails en wachtwoorden, bij het verzamelen van gegevens voor de dienst Google Street View. Diverse landen zoals Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Canada hebben een onderzoek ingesteld om vast te stellen of de zoekgigant de wet heeft overtreden.
Privacy
De Europese Unie kondigde vorige maand aan de privacyregels te willen aan scherpen, zodat consumenten meer controle krijgen over hoe bedrijven als Google omgaan met persoonlijke informatie. Schmidt wilde daar niet te veel op ingaan. ,,We weten nog niet wat de regels precies inhouden, dus ik kan er niet al te veel over zeggen. Maar laat ik vooropstellen dat wij privacy op internet erg belangrijk vinden.''
Schmidt maakt zich overigens geen zorgen over de opkomst van nieuwe zoekmachines. ,,Daar hebben we weinig last van. We ondervinden vooral concurrentie op het gebied van applicaties. De consument heeft tegenwoordig veel meer keuze. Er staat daarom een enorme druk op ons.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl