Techreus Google heeft de plaats van rivaal Apple ingenomen als meest waardevolle merk ter wereld. Google is bijna 110 miljard dollar waard, blijkt uit de jaarlijkse Global 500-ranglijst van het strategiebureau Brand Finance.
De waarde van het merk is het bedrag dat het bedrijf zou moeten neertellen om gebruik te kunnen maken van het merk als het dat niet in bezit had.
Om die waarde vast te stellen, kijkt Brand Finance naar onder meer de marketinginvesteringen, bekendheid en tevredenheid van het personeel. De waarde van Google steeg afgelopen jaar met 24 procent. Die van Apple daalde juist van bijna 146 miljard dollar naar 107 miljard.
Waar Google nauwelijks concurrentie heeft bij bijvoorbeeld zijn dominante positie met de zoekmachine, heeft Apple’s iPhone steeds meer te maken heeft met onder meer Chinese spelers. Ook Samsung heeft een groot deel van het marktaandeel opgeëist.
Shell waardevolste Nederlandse merk
Van de Nederlandse bedrijven is Shell het hoogste genoteerd – op de wereldwijde ranglijst staat het olie- en gasbedrijf op de achttiende plaats. Daarna volgen ING, Philips, Rabobank en Heineken. Rabobank had het afgelopen jaar moeilijk; de merkwaarde is in 2016 met 19 procent gedaald. ING nam de tweede plaats over van Philips.
LEGO sterkste merk ter wereld
Brand Finance kijkt daarnaast ook naar welk merk het sterkste is: daarbij wordt gekeken naar de bekendheid, financiële resultaten en de emotionele band die mensen bij het merk hebben.
Op dit vlak komt speelgoedmerk Lego als beste uit de bus. Dat is voornamelijk te danken aan samenwerkingsverbanden van Lego, waaronder Lego Star Wars, Lego Harry Potter en Lego Batman. Daardoor kan de kracht van het merk nog verder toenemen, doordat Lego bekender wordt bij zowel volwassenen als kinderen.
In deze ranglijst komt Google op plaats twee, gevolgd door Nike.