- Google heeft in juli veranderingen aangebracht in de CO2-rekentool in Google Flights.
- De rekentool negeert nu een aantal belangrijke gevolgen van vliegen voor het milieu, volgens milieudeskundigen.
- Google wil de directe CO2-uitstoot van vliegen naar eigen zeggen apart berekenen van andere factoren.
- Lees meer: ING maakt het ook mogelijk om via app je CO2-voetafdruk te volgen – Rabobank en Triodos deden dat al eerder
De CO2-calculator van Google geeft de daadwerkelijke impact van vliegen op het milieu sinds juli niet goed weer. Dat hebben milieudeskundigen gezegd tegen de Britse omroep BBC.
De techgigant heeft de rekentool, die onderdeel is van Google Flight, geupdate en zo aangepast dat er nu alleen nog rekening wordt gehouden met de directe CO2-uitstoot van een vlucht. Andere manieren waarop vliegen bijdraagt aan de opwarming van de aarde, worden niet meegenomen.
De rekentool wordt gebruikt door reizigers om hun CO2-voetafdruk te berekenen bij de keuze van verschillende vluchten. De tool wordt ook gebruikt op grote reissites zoals Skyscanner.
Bij de verbranding van kerosine tijdens een vlucht komt CO2 vrij. Maar uit een onderzoek van de Metropolitan Manchester University blijkt dat ongeveer twee derde van de milieu-impact van de luchtvaart wordt veroorzaakt door vervuilde vliegtuigstrepen, die bestaan uit druppels ijs, brandstofdeeltjes en waterdamp.
De invloed van de vervuilende stoffen die in de vliegtuigstrepen zitten, zijn uit de berekeningen van de Google-calculator gehaald. Dat maakt het moeilijk voor gebruikers om een reëel beeld te krijgen van de impact van hun reisgedrag op het milieu.
Critici zeggen dat de berekeningen die de rekentool van Google nu maakt, maar de helft van de daadwerkelijk schadelijke invloed van vliegen op het milieu laten zien, aldus de BBC.
"Google heeft een groot deel van de wereldwijde impact van de luchtvaart op het milieu onder het tapijt geveegd," zei klimaatwetenschapper Doug Parr van Greenpeace tegen de Britse omroep. Par is een van de drie klimaatexperts waar de verslaggevers van de BBC mee spraken.
"De rekentool onderschat de wereldwijde impact van de luchtvaart op het klimaat nu flink," zei ook hoogleraar David Lee van de Manchester Metropolitan University.
Vliegen is volgens de Europese luchtvaartorganisatie EASA goed voor ongeveer 2 tot 3 procent van de totale jaarlijkse CO2-uitstoot als gevolg van menselijke activiteiten.
Een woordvoerder van Google bevestigde tegenover Insider dat tot juli ook de impact van vliegtuigstrepen werd meegenomen in de berekening van de geschatte emissies op Google Flights. Google werkt naar eigen zeggen aan een manier om "overige milieufactoren" in de toekomst weer mee te nemen in de calculator.
"We geloven er sterk in dat de niet CO2-effecten ook in het rekenmodel moeten worden opgenomen, maar niet ten koste van de nauwkeurigheid van de schatting van de CO2-effecten van individuele vluchten", aldus een woordvoerder van Google.