Google koopt de maker van fitnesstrackers en smartwatches Fitbit. Dat zijn de twee bedrijven overeengekomen. De technologiereus zet met de aankoop voet aan de grond in de markt voor deze producten.
Google, dochteronderneming van Alphabet, biedt 7,35 dollar per aandeel van Fitbit. Dat bedrijf krijgt daarmee een waarde toegedicht van 2,1 miljard dollar.
Fitbit is een van de bekendste merken op het vlak van zogeheten wearables, die allerlei gegevens over je gezondheid bijhouden. Zo kunnen fitnessfanaten met de producten hun hartslag, het aantal gezette stappen of de hoeveelheid verbrande calorieën controleren.
Met de overname van Fitbit gaat Google direct de strijd aan met Apple. In september onthulde Apple de Series 4 van zijn smartwatch. De hartslagmeter van de Series 4 kan mensen waarschuwen als hun hartslag te laag is. Verder kan het horloge hartfilmpjes maken.
Fitbit kan profiteren van slagkracht van Google
De grootte van Google en de schaal waarop het technologiebedrijf opereert, kan Fitbit helpen de strijd met Apple en Samsung op te voeren.
En het design van de Fitbit en de almaar verdere ontwikkelingen van aan gezondheid gerelateerde ‘wearables’ geeft Google toegang tot een markt waar het nog grotendeels afwezig is. Voordat Google in 2016 zijn eerste Pixel-telefoon presenteerde, had het al wel een eigen smartwatch ontwikkeld. Maar die is nooit op de markt gekomen, schreef Nick Bastone eerder al eens voor Business Insider.
Vorig jaar veranderde Google de naam van zijn software voor smartwatches van Android Wear in Wear OS, om het breder in de markt te zetten. Met de overname zou Google bewijzen net zo serieus te opereren op de markt voor smartwatches als het doet op het gebied van smartphones.
De aankondiging van de overname van Fitbit komt enkele dagen voordat het bedrijf de cijfers over het derde kwartaal bekend zou maken. In de eerste helft van dit jaar zette Fibtit 585 miljoen dollar om en leed het bedrijf een verlies van 148 miljoen dollar. De omzet lag 37 miljoen dollar boven het niveau van een jaar eerder, terwijl het verlies 51 miljoen dollar lager was.
Fitbit is naar eigen zeggen de tweede partij op de Amerikaanse smartwatchmarkt. Ook ziet het bedrijf flinke groei met zijn gezondheidszorgproducten.