Volgens Amerikaanse media betaalt Google ongeveer 100 miljoen dollar. De
nieuwe aanwinst is gespecialiseerd in zogenoemde rss-feeds. Rss staat voor
Really Simple Syndication. Deze techniek zorgt ervoor dat internetgebruikers
op de hoogte blijven van het laatste nieuws of verversingen ontvangen van
hun favoriete blogs of podcasts als zij aan het surfen zijn.
Google breidt met Feedburner zijn advertentienetwerk verder uit. Het bedrijf
uit Chicago verzorgt dagelijks de verversing van ongeveer 760 duizend feeds.
Meer dan 400 duizend uitgevers zijn hierbij betrokken, waaronder grote
nieuwsorganisaties. Feedburner is in 2003 opgericht door een viertal dat
elkaar kende van het adviesbureau Andersen Consulting (tegenwoordig
Accenture).
Google is agressief bedrijven aan het opkopen. De exploitant van ’s werelds
meest gebruikte internetzoekmachine kondigde onlangs al de overname van
Doubleclick aan. Via dit bedrijf kunnen advertenties worden geplaatst op
internet, bijvoorbeeld in de vorm van banners. Google trok daarvoor liefst
3,1 miljard dollar uit.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl