Het is moreel broodnodig om kranten te helpen, meldde voorman Eric Schmidt
woensdag in San Francisco tegen internationale media.
Hoe Doubleclick kranten gaat helpen met hun web-activiteiten is nog
onduidelijk, maar volgens Schmidt kan de service hoe dan ook extra inkomsten
opleveren. Of dit alleen voor Amerikaanse kranten geldt of ook voor
niet-Amerikaanse media lichtte Schmidt niet toe.
De Google-topman maakte wel een voorbehoud: kranten moeten niet
verwachten dat ze met verbeterde inkomsten van hun webdiensten uit de
problemen zijn.
Met Doubleclick moet het voor kranten mogelijk worden ook online veel geld te
verdienen. Google kan het weten. Het verdient als een van de weinige
bedrijven miljarden via online advertenties.
Google’s aankoop van Doubleclick in 2007 verliep moeizaam. Amerikaanse
en Europese mededingingsautoriteiten stelden afgelopen jaar hun vraagtekens
bij de overname, die Google wel erg machtig zouden maken op de online
advertentiemarkt.
Uiteindelijk mocht Google het advertentiebedrijf toch overnemen.
Euro-commissaris Neelie Kroes ging hiermee in maart dit jaar akkoord.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl