Google deed onderzoek bij jongeren naar wat zij het coolste merk vinden en kwam met een weinig verrassende conclusie. YouTube, eigendom van Google, staat bovenaan. Google zelf komt op drie, na Netflix en browser Google Chrome komt op 10.
Het onderzoek concentreert zich op jongeren tussen de 13 en 17 jaar oud, de zogenoemde generatie Z. Google vroeg hen naar de bekendheid en coolheid van bepaalde merken. De top tien bestaat verder uit Oreo op 4 en daarna Xbox, GoPro, Playstation, Doritos, Nike en Chrome.
Alleen de top drie brokkelt echt in de melk. YouTube, Netflix en Google zijn de enige bedrijven die boven een 8 scoren op de coolschaal van 1 tot 10. Zij zijn zowel het meest bekend als het meest geliefd. Merken die bekend zijn maar verre van cool zijn McDonald’s, Whatsapp en Yahoo. De tieners hebben ook liever Coca-Cola dan Pepsi en geven de voorkeur aan Buzzfeed in plaats van Vice.
‘Facebook voor stalken’
Google constateert in It’s Lit: A Guide to What Teens Think is Cool (pdf) ook dat Facebook z’n beste tijd gehad heeft. “Snapchat en Instagram zijn de coolste platforms. Facebook is dan nog wel een dagelijkse gewoonte voor consumptie en stalken, maar ze posten nauwelijks en dat geldt niet als ‘cool’.”
Het onderzoek splitst de generatie Z (13-17) en de millennials (18-24). De top drie blijft hetzelfde, maar verder zijn er een paar interessante verschillen. De oudere groep hecht meer waarde aan Facebook en is ook bekender met modeketens als H&M en Zara. Amazon, Tesla en Pinterest doen het ook beter onder de volwassenen.
Beide groepen hebben ook een iets andere associate bij Google, al heeft 'zoeken' nog wel gewoon de overhand. De tieners denken eerder aan 'fun' en de millennials juist meer aan 'serious'.
Google maakt zelf ook de balans op en stelt: "Generatie Z is de best geïnformeerd, meest geëvolueerde en meest invoelende generatie tot nu toe. Ze waarderen informatie, stimulatie en verbinding. Dat is evident uit hun affiniteit voor YouTube, Google en Netflix."