Computergebruik beweegt zich meer en meer richting internet, zowel privé als
op het werk. De vraag is dus wie de meest stevige greep op het web krijgt.
Google, dat met zijn zoekmachine waarschijnlijk de bekendste naam van het
web heeft? Of toch Microsoft, het bedrijf van Internet Explorer, MSN en
Hotmail?

Verschillende roots
Het internet is de natuurlijke habitat van Google. Vrijwel alles wat Google
doet, gebeurt online. Microsoft stamt uit de tijd dat internet nog niet eens
bestond.

Toch betreden verreweg de meeste mensen het web via Microsofts browser
Internet Explorer (IE). Met wereldwijd 67
procent marktaandeel
is IE duidelijk marktleider. Google is op
browsergebied een nieuwkomer, een dwerg. Ongeveer 1
procent
van de internetters gaat online met Chrome, Google’s browser.

IE levert in
IT-reus Microsoft ziet zijn voorsprong echter afbrokkelen. Het is vooralsnog
echter niet Google-browser Chrome die daar van profiteert. Wat IE aan
gebruikers verliest, wint Firefox. De browser van Mozilla heeft inmiddels 22
procent
van de markt in handen. "Firefox heeft veel gewonnen op
functionaliteit", zegt Geert-Jan Smits, directeur van
internetadviesbureau Jungle Minds. "Het is gewoon sneller en
makkelijker."

Rap Chrome
Google’s Chrome is dan geen speler van formaat in browserland, de prestaties
van Chrome worden wel toegejuicht. In recente
vergelijkingen
tussen Chrome en IE8, de nieuwste Explorer-versie, komt
Chrome bijna vier keer zo snel uit de bus als de grote concurrent. Ook
Firefox was overigens een stuk rapper. Topman Steve Ballmer van Microsoft,
gaf eind februari al toe dat IE flink verbeterd moet worden (zie onder
punt 1
van Ballmers zeven aandachtspunten).

Het aardige aan Google's browser is dat hij, net als de zoekmachine, simpel
oogt en vrij intuïtief werkt. Internet Explorer doet een stuk ingewikkelder
aan. "IE zit vrij complex in elkaar", zegt Mathijs van Gaalen,
consultant bij Jungle Minds. "Chrome is daarentegen juist in de markt
gezet als gestripte browser." Chrome heeft echter wel leuke extraatjes,
zoals de mogelijkheid om incognito
te surfen, zonder een digitaal spoor achter te laten.

Opstapje?
Leuk, maar het maakt Chrome op het moment alleen favoriet bij een kleine
groep fijnproevers. Google geeft eigenlijk ook weinig ruchtbaarheid aan zijn
browser, meent Van Gaalen van Jungle Minds. "Maar Google is ook druk
bezig met Software as a Service, online beschikbare software.
Wellicht dat Chrome bedoeld is om op termijn dit soort diensten goed op te
laten draaien." In dat geval zou Chrome een opstapje zijn om in de
toekomst bijvoorbeeld Google's online tekstverwerker Docs makkelijk te
kunnen gebruiken.

Chrome mist massa
Voorlopig gaat Internet Explorer met een straatlengte voorsprong op kop en
overschaduwt Chrome volledig. Microsoft wordt daarbij geholpen door de
'luiheid' van de consument. "De meeste mensen zijn gewend aan IE. Zij
stappen in het algemeen niet snel over. Dat is simpelweg luiheid", zegt
Pepijn van Unen, consultant e-business bij online marktonderzoeker
MetrixLab.

Zelfs als Microsoft door
Brussel gedwongen wordt
Internet Explorer los te koppelen van
besturingsprogramma Windows, dan nog is het de vraag of de
huis-tuin-en-keuken-internetter snel zal overstappen.

Geld telt
Microsoft wint dus gemakkelijk op browser-gebied. Maar degene die de deur van
de winkel bewaakt, is niet altijd degene die achter de kassa zit. Eenmaal
binnen op internet via IE, weten veel mensen Google blindelings te vinden.

Googlen
Het algemeen geaccepteerde werkwoord voor ‘op internet zoeken’, googlen, is
van Google afkomstig. Niet verwonderlijk, want Google heeft ruim
80 procent
van de zoekmachinemarkt in handen. Pas na Yahoo (ongeveer 10
procent) komen Microsofts zoekmachines MSN en Live Search, met samen een
procent of 5.

Iedereen die googlet komt advertenties tegen, online reclame waar het
zoekbedrijf aan verdient. Google weet als geen ander met gratis
internetdiensten omzet en winst te genereren. Terwijl Microsoft de deur voor
de klanten openhoudt, beheert Google de rinkelende kassa.

De omzetcijfers zeggen genoeg. Google haalt vrijwel zijn totale omzet (97
procent) uit online advertenties. De reclames leverden het zoekbedrijf in
2008 ruim
21 miljard dollar
op. Bovendien blijft Google bezig nieuwe geldstromen
te vinden. Zo plaatst het nu ook reclames bij YouTube-video's en volgt
Google surfgedrag
om gerichter te kunnen adverteren.

Microsoft heeft een duidelijke achterstand op advertentie-vlak. Het concern
verdiende vorig jaar 3,2
miljard dollar
met advertentieverkoop op internet. Dat is ongeveer 5
procent van de totale omzet. Windows, Office en de server-tak brengen het
gros van het geld binnen.

Verrassend is het dan ook niet, dat Microsoft al een tijd terug zijn oog op
Yahoo heeft
laten vallen
. Een overname van Yahoo zou Microsoft eindelijk meer massa
geven op de online zoekmarkt. En bovendien zicht op groeiende
advertentie-inkomsten.

Einde eerste ronde
De eerste ronde tussen Microsoft en Google eindigt niet met een knock-out. Op
browser-vlak kan Google niet tippen aan Microsofts Internet Explorer. Zelfs
nu IE marktaandeel inlevert, komt Google's Chrome nog lang niet in de buurt.

Toch wint Google de strijd om de internetter op dit moment - op punten.
Microsoft heeft massa (werknemers, omzet, waarde van de merknaam),
maar Google trekt deze ronde tussen de zwaargewichten naar zich toe, op
snelheid en vooral op rendement.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl