Google maakt het een stuk eenvoudiger voor gebruikers om documenten uit Word en Excel probleemloos over te zetten naar Google’s eigen zakelijke software op mobiele apparaten.
De zoekgigant heeft de ‘laatste puzzelstukjes’ toegevoegd waardoor de eigen apps voor tekstverwerking, spreadsheets en presentaties een bruikbaar geheel worden, ook voor zakelijke doeleinden, zo meldt technologiesite The Verge.
Google kondigde de nieuwe applicaties en functionaliteiten woensdag aan tijdens hun conferentie voor ontwikkelaars.
De eerste verandering is dat Google’s presentatiesoftware Slides nu ook beschikbaar is op mobiele apparaten en te downloaden is in de App Store. Daarmee heeft Google drie aparte apps: Docs (denk: Word) en Sheets (denk: Excel) en Slides (denk: Powerpoint).
Google bood al toegang tot Google Docs en Sheets op mobiele apparaten, maar dit was zo omslachtig dat het veel verwarring wekte. Nu heeft Google een eenvoudiger en gestroomlijnder kantoorpakket.
Schakelen tussen Microsoft Office en Google apps
Belangrijker nog is dat Google eindelijk in staat is geweest om de apps zo te maken dat je bestanden van Microsoft Office niet eerst aan hoeft te passen voordat je ermee kan werken. Voorheen had je daarvoor QuickOffice nodig. QuickOffice wordt nu als het ware in de andere apps gestopt, zodat je hier als gebruiker geen last meer van hebt.
Wel blijft het zo dat de functionaliteiten van Google's kantoorpakket vaak wat eenvoudiger zijn, vergeleken met Microsoft Office. Het is dus niet gezegd dat je een wat complexer Excel-document één-op-één naar Google Sheets kunt trekken.
Verder zijn er in Google Docs enkele veranderingen aangebracht. Het wordt makkelijker om met meer mensen een document te bewerken. De wijzigingen krijgen per auteur een andere kleur, zodat het voor iedereen duidelijk is wie welke wijzigingen heeft aangebracht.
Clouddienst voor bedrijven
Google introduceert ook een nieuwe dienst voor bedrijven om datasets extern te bewaren: Google Drive for Work. Met deze nieuwe clouddienst hoopt Google meer te bieden voor de zakelijke markt.
Gebruikers van Google kunnen een premium abonnement afsluiten voor 8 euro per maand per gebruiker. Voor dat bedrag kun je een onbeperkte hoeveelheid documenten opslaan in Google Drive. Beheerders kunnen de activiteiten van de gebruikers in de gaten houden.
De opslag van de data is veiliger, omdat alle documenten gecodeerd verstuurd worden en ook bij Google gecodeerd worden opgeslagen.
Om het voor bedrijven makkelijker te maken kunnen ze bijvoorbeeld beheerders instellen die de activiteiten van de gebruikers van Google Drive for Work kunnen monitoren.
Lees ook
Android TV: staat Google straks op alle schermen?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl