Eén op de drie mkb’ers in Nederland heeft nog geen website, volgens onderzoek van Google. Dat terwijl de meeste consumenten een bedrijf eerst online opzoeken voor ze er iets bestellen.
Daar wil de Amerikaanse internetreus iets aan doen met een nieuwe digitale tool gericht op het midden- en kleinbedrijf.
Via Grow My Store kunnen retailers checken hoe goed hun website scoort op basis van 22 criteria, zoals productinformatie, klantenservice, beveiliging en geschiktheid voor mobiele apparaten. De tool is bedoeld voor winkeleigenaars met alleen fysieke vestigingen, pure webshops of een combinatie van de twee.
“Het is belangrijk om een checklist te hebben van wat je moet doen”, zegt Kim Spalding, global product director Small Business Ads bij Google. “Kleine ondernemers hebben vaak weinig tijd en weten niet waar ze moeten beginnen.” Grow My Store moet een startpunt zijn voor mkb’ers om hun website te verbeteren.
Spalding heeft zelf ervaring als ondernemer. Samen met haar man maakt ze wijn onder de naam Seia Wine Cellars. In haar rol bij Google praat ze veel met mkb’ers in landen over de hele wereld. Daarbij merkt ze dat voor veel kleine ondernemers internet geen topprioriteit is. Sommigen zien er zelfs tegenop. “Als het aankomt op digitale marketing, moeten we vertrouwen bij ze kweken”, zegt ze. “De tools moeten eenvoudig zijn in gebruik.”
Google lanceerde vier jaar geleden de Digitale Werkplaats om de digitale vaardigheden van zzp'ers en mkb'ers bij te spijkeren. Ook dit jaar geeft het bedrijf weer gratis cursussen over online marketing in verschillende Nederlandse steden.
Met Grow My Store zet Google een volgende stap. Deze tool was al beschikbaar in andere Europese landen, maar is nu vertaald naar het Nederlands. Zo werkt het:
In de tool vul je de url van je webwinkel in.
Vervolgens geef je aan of je alleen online verkoopt, alleen fysieke winkels hebt of beide.
Daar rolt een voorproefje uit van het volledige rapport.
Om het volledige rapport te ontvangen, moet je je naam en e-mailadres invullen.
Het kan enige tijd duren voordat het rapport in je mail zit, afhankelijk van hoe complex jouw website is.
Benieuwd hoe zo'n rapport eruitziet? Hier een voorbeeld van TennisDirect.nl en nog een van Drogist.nl. Of check hoe jouw webshop scoort via de tool van Google.
Overigens heeft Google nog meer tools voor ondernemers. Via Google Mijn Bedrijf kun je gratis een profiel maken voor jouw onderneming dat te zien is in de zoekresultaten en Google Maps. Zo kun je een adres, contactgegevens, openingstijden, foto's en meer toevoegen.
Smart Campaigns moet het opzetten van een advertentiecampagne voor kleine bedrijven makkelijker maken. En Grow with Google, waar de Digitale Werkplaats onder valt, biedt gratis workshops om je digitale skills op te krikken.