- Het verdwijnen van cookies om mensen online te volgen betekent dat adverteerders potentiële klanten op andere manieren moeten zien te bereiken.
- Er worden miljoenen uitgegeven om technologie te ontwikkelen voor alternatieve verdienmodellen.
- 2023 wordt een belangrijk jaar voor die nieuwe technologie om zichzelf te bewijzen.
- Lees ook: De vooruitzichten voor de advertentiemarkt zijn niet al te best in 2023, maar er zijn flinke verschillen: dit worden de winnaars en verliezers
De advertentie-industrie werd flink opgeschud toen Apple het moeilijker maakte om het gedrag van iPhone-gebruikers te volgen. Binnenkort voert Google een soortgelijke beperking door.
Google gaat het gebruik van cookies waarmee mensen online worden gevolgd, aanzienlijk beperken in de Chrome-browser. Omdat dit het voor adverteerders moeilijker maakt om individuele profielen op te bouwen en advertenties daarop af te stemmen, kan dit flinke gevolgen hebben voor de effectiviteit van online reclame.
Google ontwikkelt alternatieve manieren om advertenties toch bij de juiste mensen te krijgen zonder ze individueel te volgen met iets wat de techreus de Privacy Sandbox wordt noemt.