Dat Google dominant is op het gebied van online zoeken, weten we wel. Maar ook in andere facetten van ons digitale leven duikt het internetbedrijf telkens op.
Neem bijvoorbeeld Google Chrome, de browser die het bedrijf ontwikkelt. Chrome is bijna negen jaar oud en met afstand de meest gebruikte browser ter wereld, volgens gegevens van StatCounter waar databureau Statista zich op baseert.
Dat komt deels door netwerkeffecten. Google maakte Android gratis voor fabrikanten, Android is nu het populairste besturingssysteem ter wereld en Chrome is daar standaard op geïnstalleerd.
Maar het is ook een kwestie van kwaliteit. Microsoft maakt het Windows-gebruikers expres moeilijk om Chrome te downloaden, toch is Google erin geslaagd om met zijn browser de desktop te veroveren. Chrome is niet meer de hippe nieuwkomer uit de tijd dat Internet Explorer nog de norm was, maar de browser van Google is blijkbaar nog steeds goed genoeg. Anders zouden er wel meer mensen overstappen.
Dit alles is goed om in het achterhoofd te houden als Google volgend jaar een advertentiefilter inbouwt in Chrome. Volgens het bedrijf moet dit alleen de ergste soort advertenties tegenhouden, maar waarschijnlijk zullen Google’s eigen websites en advertenties er weinig hinder van ondervinden.