- Google heeft een “code rood” afgegeven als reactie op de toenemende populariteit van de door AI aangestuurde chatbot ChatGPT, meldt The New York Times.
- Topman Sundar Pichai van Google-moeder Alphabet heeft meerdere teams binnen het bedrijf opgedragen zich te richten op het aanpakken van de bedreiging die ChatGPT vormt.
- ChatGPT zou de advertentie-inkomsten van Google in de toekomst kunnen schaden. Vorig jaar bedroegen deze meer dan 200 miljard dollar.
- Lees ook: ChatGPT is niet krachtig genoeg en veel te duur om de concurrentie met Google aan te gaan
Het management van Google heeft een “code rood” afgegeven als reactie op de toenemende populariteit van ChatGPT, de door AI aangestuurde chatbot gemaakt door OpenAI. Google zou zich zorgen maken over wat de opkomst van de chatbot betekent voor de toekomst van de zoekmachine van het bedrijf, meldt The New York Times.
Topman Sundar Pichai van Google-moeder Alphabet heeft deelgenomen aan verschillende vergaderingen over de AI-strategie van Google. Daarin droeg hij meerdere teams binnen het bedrijf op hun inspanningen te heroriënteren op het aanpakken van de bedreiging die ChatGPT vormt voor het zoekmachinebedrijf, zo blijkt uit een interne memo en audio-opname die de Amerikaanse krant in handen heeft.
Een aantal afdelingen binnen Google, waaronder de Trust and Safety-tak, kregen de opdracht om te helpen bij de ontwikkeling en lancering van nieuwe AI-prototypes en -producten. Sommige werknemers moeten zich bijvoorbeeld richten op het bouwen van AI die kunst kunst en afbeeldingen genereert, vergelijkbaar met het populaire DALL-E van OpenAI.
Lees ook: Deze nieuwe vorm van kunstmatige intelligentie is een enorme hype in Silicon Valley
De stap van Google om zijn AI-productportfolio uit te bouwen komt op een moment dat zowel Google-medewerkers als deskundigen debatteren over de vraag of ChatGPT het potentieel heeft om de zoekmachine te vervangen. Daarmee zou het Google's advertentie-inkomsten kunnen schaden.
Sridhar Ramaswamy, die tussen 2013 en 2018 het advertentieteam van Google leidde, zei dat ChatGPT zou kunnen voorkomen dat gebruikers op Google-links met advertenties klikken. Deze leverden het bedrijf in 2021 208 miljard dollar op, wat neerkomt op 81 procent van de totale inkomsten van Alphabet.
ChatGPT, dat vijf dagen na zijn publieke lancering meer dan 1 miljoen gebruikers vergaarde, kan antwoorden op vragen genereren. Hij brengt deze op een conversationele, mensachtige manier over door informatie van miljoenen websites te analiseren. Gebruikers vroegen de chatbot bijvoorbeeld om een afstudeerscriptie te schrijven, codeeradvies te geven en zelfs te dienen als een therapeut.
Echter zijn de gegeven antwoorden vaak onjuist. Dat komt omdat ChatGPT niet in staat is om te controleren wat het zegt en het geen onderscheid kan maken tussen feiten en verkeerde informatie, aldus AI deskundigen. Hij kan ook antwoorden verzinnen, een fenomeen dat AI-onderzoekers 'hallucinaties' noemen.
Volgens Bloomberg kan de bot ook racistische en seksistische reacties genereren.
Google aarzelt om eigen chatbot te lanceren
Door de hoge foutmarge en kans op beledigende uitingen van chatbots aarzelt Google om zijn eigen AI-chatbot LaMDA (Language Model for Dialogue Applications) openbaar te maken. Leidinggevenden zouden zich zorgen maken over "reputatierisico's", die voor Google veel groter zijn dan een startup.
Eerder kregen de techreuzen Microsoft en Meta al op hun kop toen zij chatbots lanceerden die racistische opmerkingen konden genereren.
ChatGPT "is niet iets dat mensen dagelijks betrouwbaar kunnen gebruiken", vertelde de leidinggevende van het Google AI-lab, Zoubin Ghahramani, aan The New York Times voordat de inmiddels populaire chatbot werd gelanceerd.
Experts verwachten dat Google de AI-technologie die het ontwikkelt steeds vaker gaat gebruiken om de zoekmachine van het bedrijf te verbeteren. Het doet dit nu al in zeer beperkte mate in de vorm van het beter leren herkennen van vragen die op een menselijke manier gesteld worden.
Met de nieuwe focus op het ontwikkelen van AI-producten, is het mogelijk dat Google halverwege volgend jaar al een voorproefje van de resultaten ervan geeft. In mei organiseert het bedrijf namelijk het jaarlijkse I/O-evenement, waarin nieuwe ontwikkelingen centraal staan.