De omzet en winst van Google stegen in het tweede kwartaal wederom. Maar de dalende advertentietarieven roepen vragen op over Google’s strategie op mobiel gebied.

Elk kwartaal kijken beleggers en analisten gespannen naar één cijfer bij Google: de cost-per-click-tarieven, ofwel de CPC. Dat zijn de gemiddelde kosten die adverteerders per klik aan Google betalen.

Hoewel Google bij het grote publiek bekend is van de zoekmachine, verdient het bedrijf zijn geld met gesponsorde links bij de zoekresultaten. Ruim 90 procent van de inkomsten komt uit advertenties.

Donderdag maakte Google de resultaten over het tweede kwartaal bekend. Uit de cijfers blijkt dat Google nog steeds flink winst maakt, maar dat de kernactiviteiten van het bedrijf wellicht de grootste groei al achter zich hebben.

CPC daalt verder

De CPC-tarieven daalden in april, mei en juni met 6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Analisten gepolst door Bloomberg hadden gerekend op een afname van 3 procent.

De gemiddelde kosten per klik zakken al sinds het vierde kwartaal van 2011. En de tarieven lijken voorlopig alleen maar sneller te kelderen: in de eerste drie maanden was de daling nog 4 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Overgang naar mobiel

Dat de prijzen zakken, komt doordat steeds meer mensen smartphones en tablets gebruiken. Daarop liggen de advertentietarieven van oudsher lager dan op de pc. "De CPC-daling is verrassend, en roept wellicht de vraag op of Google echt profiteert van de overgang naar mobiel", stelt RBC-analist Mark Mahaney tegen The Wall Street Journal. Google heeft zelf altijd gezegd dat mobiel op de lange termijn geen invloed heeft op hun verdienmodel.

Google probeerde in de afgelopen kwartalen de daling in de prijzen te compenseren met een hoger aantal kliks. Ook dat lukte nu: er werd 23 procent meer geklikt op advertenties dan een jaar eerder. Toch waren beleggers niet overtuigd. Het aandeel ging nabeurs met 4 procent onderuit.

Omzet en winst stijgen

De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 13,11 miljard dollar, exclusief Motorola. Dat is een stijging van 19,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012.

De winst kwam uit op 3,2 miljard dollar in vergelijking met 2,79 miljard dollar vorig jaar.

Verlies voor Motorola

Motorola droeg 998 miljoen dollar bij aan de omzet. Maar de mobieltjesmaker boekte een operationeel verlies van 342 miljoen dollar, meer dan de 271 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar. Dat ondanks grote kostenbesparingen die Google doorvoerde bij het dochterbedrijf. De zoekgigant heeft zo'n 5200 banen geschrapt sinds het in augustus 2011 Motorola overnam voor 12,5 miljard dollar.

Google staat op het punt om een grote marketingcampagne te lanceren van 500 miljoen dollar voor Moto X, de eerste smartphone die Google samen met het dochterbedrijf heeft ontwikkeld. De telefoon zou in augustus worden gepresenteerd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl