Dat melden Amerikaanse media, waaronder de blog AllThingsDigital.
Vandaag zou de board van Groupon zich over het bod buigen.
Volgens die blog is Google bereid 5,3 miljoen dollar ineens te betalen en nog
eens 700 miljoen dollar als bepaalde doelen gehaald worden.
Het zou de grootste overname ooit van Google zijn. In 2007 betaalde het 3,1
miljard voor DoubleClick, een producent van online advertentiesystemen.
Dagaanbiedingen
Groupon verkoopt aantrekkelijke dagaanbiedingen voor elk denkbaar product.
Maar de aanbieding geldt alléén als een bepaald aantal mensen ingaat op de
deal. Zo stimuleert het dat geïnteresseerden bekenden optrommelen om ook in
te tekenen.
Voor winkeliers en fabrikanten heeft de opzet als voordeel dat ze in één keer
verzekerd zijn van een grote groep (nieuwe) klanten.
Groupon zou per dagdeal een commissie ontvangen van 50 procent. De omzet van
het bedrijf wordt dit jaar geschat op zo'n 550 miljoen dollar.
Groupon, een samentrekking van de woorden group en coupon (kortingsbon) is
opgezet door Andrew Mason. Hij is ook nog steeds de CEO. Van hem is niet
veel meer bekend dan dat hij opgroeide bij Pittsburgh en in 2003 in muziek
afstudeerde op een universiteit in Chicago. HIj stopte een paar jaar later
met een andere studie, over beleid, om actief op internet te worden.
Sales
Groupon, wiens hoofdkantoor nu eens niet in Silicon Valley maar in Chicago
staat, groeit verbijsterend snel. Maandelijks neemt het zo'n 150 mensen aan,
schrijft Bloomberg, met name verkopers.
In april nam een groep investeerders, aangevoerd door het Russische Sky
International, al een belang in het bedrijf, in ruil voor een injectie van
170 miljoen dollar. Die deal waardeerde het bedrijf al op 1,3 miljard
dollar.
Groupon is inmiddels wereldwijd actief. Het nam al diverse bedrijven met
vergelijkbare verdienmodellen over.
Google ziet in Groupon waarschijnlijk een nieuwe inkomstenbron, naast
advertenties. Groupon koopt nu massaal Google AdWords in om bekendheid voor
zijn aanbiedingen te krijgen. Daarnaast exploiteert het een database van nu
12 miljoen kopers van wie het interessen en creditcardgegevens bezit.
Maar critici zeggen nu al dat Groupon een makkelijk kopieerbaar businessmodel
heeft.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl