- Google krijgt te maken met toenemende concurrentie op de markt voor online advertenties.
- De verrijking van zoekmachine Bing met AI-vraagbaak ChatGPT vormt een grote uitdaging voor Google.
- Daarnaast heeft de zoekmachinegigant minder grip op advertenties die op e-commerce platforms zoals Amazon worden geserveerd.
- Lees ook: Hoe Apple kan profiteren van de dreiging van Samsung om Google in te ruilen voor Bing op de Galaxy-smartphones
Google kampt met een toenemend aantal onzekerheden. De markt voor online advertenties heeft in brede zin te maken met een onzekere economie. Daarnaast spelen er voor Google specifieke bedreigingen wat betreft de dominantie op de markt voor online zoekopdrachten.
Microsoft doet er alles aan om een geduchte tegenstander te worden op het gebied van zoekopdrachten. Daarnaast is er een groeiende markt van advertenties op de sites van grote detailhandelsconcerns, zoals Wal-Mart en Amazon, waar Google geen sterke vinger in de pap heeft. Volgens zakenbank Morgan Stanley zou er zo’n 130 miljard dollar in deze markt omgaan in 2025.
Tot slot is er de ontluikende advertentiemarkt voor streamingplaforms zoals Netflix, waar naar schatting zo’n 26 miljard dollar in omgaat. Ook hier heeft Google geen dominante positie.