• Google verbetert de tools die adverteerders en uitgevers gebruiken om digitale advertenties te meten.
  • De techgigant heeft nieuwe manieren gepresenteerd om de prestaties van advertenties binnen de YouTube- en Google Search-apps te volgen.
  • De nieuwe producten van Google moeten helpen om de advertentietak van het bedrijf opnieuw op te bouwen zonder cookies van derden.
  • Lees ook: Apple, Google en Microsoft werken samen om wachtwoorden per 2023 te verbannen

Google geeft adverteerders nieuwe manieren om het succes van digitale advertenties te meten.

Saurabh Sharma, directeur van meetproducten bij Google, zegt dat deze nieuwe tools voor adverteerders geen gebruik maken van cookies van derden om de prestaties van advertenties bij te houden.

Dergelijke ‘volgcookies’ vertellen adverteerders wat iemand doet nadat diegene een advertentie heeft gezien. Het gebruik hiervan ligt onder vuur van overheidsinstanties omdat ze de privacy van consumenten zouden schenden.

De grootste verandering zal zijn hoe advertenties worden gemeten op de mobiele apps van YouTube en Google Search. Een meetmethode die ‘on-device conversion measurement’ wordt genoemd, laat adverteerders zien op welke advertentie iemand klikte en wat hij daarna deed. Bijvoorbeeld of iemand een game-app downloadde nadat hij daarvoor een advertentie zag.

Bij deze methode blijft de veiligheid van de gebruiker behouden omdat Google deze tracking uitvoert zonder de identiteit van de persoon aan de adverteerder door te geven. Normaal gesproken stuurt Google gegevens over wie een advertentie heeft gezien naar een advertentienetwerk. De nieuwe methode van Google houdt die gegevens op het apparaat van de gebruiker.

"De aanpak is de gouden standaard, en het is iets waar elk groot advertentieplatform naar kijkt", zegt consultant Eric Seufert over de nieuwe conversiemeting van Google.

Marketeers worden minder afhankelijk van techneuten

Google komt ook met een nieuwe manier om te laten zien op welke pagina's mensen de meeste interactie hebben en welke producten ze kopen. In het verleden moesten softwarespecialisten tags op de sites van adverteerders en uitgevers plaatsen om die gegevens inzichtelijk te maken.

Sharma zei dat de nieuwe Google-tag adverteerders minder afhankelijk maakt van deze technici. Dit geeft marketeers meer controle over hoe consumentengegevens worden verzameld, hoewel hij niet uitweidde over wat die gegevens kunnen inhouden.

Tot slot voegt Google deze maand nieuwe manieren toe voor adverteerders om Google's modelleringsgegevens te gebruiken. Hiermee kunnen ze anticiperen op advertentieconversies. Als bijvoorbeeld de helft van de mensen ervoor kiest om hun gegevens te delen, gebruikt Google die groep om te extrapoleren hoe advertenties zullen presteren over de hele bevolking.

Op dit moment is die mogelijkheid beperkt tot de Chrome- en Safari-browsers. Google zegt dat het deze tools aan het uitbreiden is naar andere browsers, zoals Firefox.

De veranderingen komen op een moment dat Google zijn advertentiebedrijf aan het transformeren is om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van consumenten naar privacy.

Google is de leider van een industriebreed initiatief genaamd 'Privacy Sandbox' dat ervoor probeert te zorgen dat adverteerders nog steeds digitale advertenties kunnen targeten en meten. Dit moet mogelijk zijn zonder gebruik te maken van persoonlijk identificeerbare gegevens of cookies van derden die bijhouden wat mensen online doen.

LEES OOK: De Europese wet die de macht van techreuzen zoals Google en Meta moet beperken, kan zich ook tegen adverteerders keren