Dat stelt Erik jan de Jong van de ANWB vrijdag tegenover Het
Financiële Dagblad
.

Zeer zuinige autos – voor benzine geldt een grens van maximaal 110 gram CO2
per kilometer, voor diesel 95 gram – zijn vrijgesteld van de
motorrijtuigenbelasting die elk jaar moet worden betaald. Maar vanaf
2014 wordt dat anders
.

De wegenbelasting zal dan alleen nog op gewicht en type brandstof gebaseerd
zijn. Dit is vooral een domper voor particulieren die zeer zuinige Skoda’s,
Fiats of een VW Polo Blue Motion hebben gekocht in de dieselvariant.

Diesel zwaarder belast

De kostenvergelijking tussen een kleine benzineauto en een zuinige diesel gaat
namelijk weer ongunstiger uitvallen. Tegenover het FD stelt de ANWB dat wie
meer dan 20 duizend kilometer per jaar rijdt, niet zoveel last heeft, omdat
de hogere mrb-belasting nog gecompenseerd wordt door de goedkopere
dieselprijs aan de pomp. Maar voor wie minder dan 12.500 kilometer per jaar
rijdt, zal de autobelasting vanaf 2014 zwaar aantikken.

Omdat er naar verwachting relatief veel tweedehands diesels op de markt komen,
is de kans groot dat de inruilwaarde daalt. "Wij denken dat een
belastingvrije dieselauto die nieuw 19 duizend euro kostte, na vier jaar
maar 8.500 euro oplevert", aldus adviseur De Jong van de ANWB.

Een mogelijkheid om toch een relatief gunstige prijs te krijgen voor een
zuinige diesel is de exportmarkt. Volgens directeur Iede Aukema van
autoveilingkantoor BCA Barneveld kopen buitenlanders graag Nederlandse
auto's: "Mensen rijden hier niet hard en er zijn geen bergen, dus de
auto's slijten minder snel", zegt hij het tegen het FD.

Probleem is wel: kleine diesels zijn vooral populair in Zuid-Europa. En juist
de koopkracht in landen als Spanje en Italië laat met de economische crisis
te wensen over.

lees ook:

Volkswagen valt aan met nieuw productieplatform

Deze auto's zijn tweedehands het (on)betrouwbaarst

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl