Dat bleek woensdag uit antwoorden van de bewindsman op schriftelijke vragen
van SP-Tweede Kamerlid Jan de Wit. Die wilde opheldering over de kwestie.
Volgens de Nationale Postcode Loterij was de actie rond de zorgpolis niet
gericht op het werven van nieuwe leden en ook niet op het vergroten van de
naamsbekendheid. Hirsch Ballin bestrijdt dat.

"Gelet op de omvangrijke schaal en methode van bekendmaking is er wel
degelijk sprake van reclame- en wervingsactiviteiten," schrijft hij.
Zulke activiteiten moeten altijd evenwichtig plaatsvinden, maar dat is in
dit geval niet gebeurd, meent de minister. Hij zal dat meenemen in de
beoordeling van de nieuwe vergunningaanvraag van de Nationale Postcode
Loterij.

Ook de actie van Holland Casino, een van de andere landelijke
vergunninghouders voor de organisatie van kansspelen, past volgens Hirsch
Ballin niet in het restrictief kansspelbeleid. Het staatsbedrijf plaatste op
23 november een paginagrote advertentie op zowel de voor- als achterkant van
Metro, die die dag in verdubbelde oplage (1 miljoen exemplaren) uitkwam.

Lezers kregen het aanbod het entreegeld bij een bezoek aan Holland Casino
terug te krijgen in de vorm van speelfiches. De minister zal het bedrijf
erop wijzen dat dergelijke acties onwenselijk zijn. De gedrags- en
reclamecode schiet volgens hem blijkbaar tekort. Binnenkort wordt die code
geëvalueerd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl