- Pompstations verwachten vrijdag extra aanloop als de accijns op brandstof naar beneden gaat, voorraden moeten voor die tijd helemaal zijn aangevuld.
- Vrijdag wordt er ook extra personeel ingezet, terwijl het eerder deze week juist rustiger was dan normaal.
- De accijnzen op benzine en diesel gaan met respectievelijk 17 en 11 cent omlaag als tegemoetkoming in de gestegen brandstofprijzen.
- Lees ook: Duitsland verlaagt accijns op benzine ook: met 30 cent per liter – dat is bijna dubbele van de verlaging in Nederland
Voorraden van pompstations moeten voor vrijdag helemaal zijn aangevuld om de verwachte drukte door de accijnsverlagingen op te vangen.
Gezien de verwachte extra toestroom wordt oo meer personeel ingezet. De laatste dagen met de nog duurdere benzine en diesel verlopen juist rustiger, zegt de Belangenvereniging Tankstations (BETA) namens zelfstandige pomphouders.
Voorzitter Ewout Klok verkocht woensdag bij zijn eigen tankstation 15 procent minder dan een dag eerder. “Dat zal vandaag niet heel anders zijn.” Vooral particulier verkeer wacht volgens hem even met de tank volgooien. Vrijdag gaan de accijnzen op benzine en diesel met respectievelijk 17 en 11 cent omlaag. “Op een volle tank brandstof scheelt dat al snel 10 euro”, aldus Klok.
De rustigste dag ooit voor tankstations, waar consumentencollectief UnitedConsumers rekening mee hield, verwacht de BETA-voorzitter niet donderdag. “Het is wel vaker heel rustig geweest, zoals na de invoering van het ‘kwartje van Kok’.”
In 1991 verhoogde toenmalig minister van Financiën Wim Kok de benzineaccijns om de rijksbegroting op orde te krijgen. "Gezien mijn omzet van de ochtend, wordt het niet de rustigste dag ooit", meent Klok.
Pomphouders willen vanwege de accijnsverlaging donderdag met een zo klein mogelijke voorraad eindigen, zodat zij niet de brandstof die zij nog met een hogere accijns inkochten, voor minder hoeven te verkopen. Gezien de verwachte drukte willen zij vrijdag zo snel mogelijk na middernacht wel hun tanks helemaal vol hebben. "Het wordt vannacht een logistiek dingetje dat al die tankstations bevoorraad moeten worden, maar dat gaat wel goed", verwacht Klok.
Extra personeel wordt ingezet om het verkeer te regelen zodat er "geen langdurige wachttijden zijn door mensen die onnodig op de plek blijven staan".