Het zal niet makkelijk worden om het overnamebod van Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, op kabelmaatschappij Ziggo er door te krijgen bij concurrentiewaakhond ACM of de Europese Commissie. Dat zegt Hans Vedder, hoogleraar mededingingsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen, maandag.
Liberty en Ziggo zelf stellen dat de overname voor consumenten geen negatieve gevolgen heeft, omdat UPC en Ziggo niet in dezelfde regio’s actief zijn. ,,Maar media-aanbieders als SBS of Discovery Channel zullen straks wel zaken moeten doen met één machtige partij die bijna de hele kabelmarkt in het land in handen heeft”, zegt Vedder. ,,Liberty hoeft dan amper rekening te houden met concurrentie en zal aan deze aanbieders hoge prijzen kunnen vragen om hun programma’s door te geven via het kabelnetwerk.”
Door de overname krijgt Liberty een erg groot marktaandeel op de Nederlandse kabelmarkt. Een combinatie van de twee kabelbedrijven bereikt volgens de partijen zelf zo’n 7 miljoen Nederlandse huishoudens, ofwel 90 procent van het totaal.
Infrastructuur
Vedder geeft aan dat Liberty er wel op kan wijzen dat de kabelmarkt onderdeel is van de bredere markt van infrastructuur waarover media verspreid worden. Dan gaat het dus niet alleen om het aanbod via de kabel, maar bijvoorbeeld ook het aanbod via glasvezelverbindingen, de satelliet, ADSL, 3G of 4G en Digitenne.
,,Het zou daarom ook kunnen dat het overnamebod alleen goedgekeurd wordt, wanneer Liberty zijn kabelactiviteiten in regio's waar niet al deze alternatieven aanwezig zijn, afstoot'', aldus de hoogleraar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl