- De goederentrein die bij Voorschoten als eerste bovenop een bouwkraan botste, reed vermoedelijk op het juiste spoor waar geen werkzaamheden waren.
- Na de botsing tussen de goederentrein en de bouwkraan ontspoorde een intercity doordat de kraan of brokstukken daarvan op het spoor terechtkwamen.
- Brancheorganisatie railAlert wacht de conclusies af van de onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van het spoorongeval.
- Lees ook: Dodelijk ongeluk met ontspoorde trein bij Voorschoten: botsing met bouwkraan
De goederentrein die bij Voorschoten als eerste bovenop een bouwkraan botste, reed vermoedelijk op het juiste spoor waar geen werkzaamheden waren. Dat zegt topman John Voppen van ProRail bij talkshow Op1. Voppen houdt echter wel een slag om de arm. Hij benadrukt eerst verder onderzoek af te willen wachten. “Ik ben daar heel voorzichtig in”, zegt hij. “Na onderzoek zie je soms dat het toch anders is.”
Waardoor het ongeluk kon plaatsvinden, wordt door meerdere partijen onderzocht. Het ongeluk gebeurde dinsdag rond 03.30 uur, toen er geplande werkzaamheden werden uitgevoerd.
Na de botsing tussen de goederentrein en de bouwkraan ontspoorde een intercity doordat de kraan of brokstukken daarvan op het spoor terechtkwamen. In totaal werd aan twee van de vier beschikbare sporen gewerkt. Bij het ongeluk viel één dode, een medewerker van bouwbedrijf BAM, waarvan de bouwkraan was. De goederentrein raakte ook beschadigd, maar is niet ontspoord.
Volgens de ProRail-topman worden er bij werkzaamheden veel maatregelen genomen om ongelukken te voorkomen. “Als je ziet dat het toch gebeurt vandaag dan moet we daar onderzoek naar doen”, aldus Voppen bij Op1, die in de ochtend al sprak van een “zwarte dag voor het Nederlandse spoor”.
Brancheorganisatie railAlert wacht de conclusies af van de onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van het spoorongeval en die mogelijk meer duidelijkheid geven over de exacte toedracht. "Wij volgen deze onderzoeken nauwlettend en zullen ons indien nodig inzetten om te bepalen welke maatregelen voor de railinfrabranche passend zijn om herhaling te voorkomen. In deze fase is het nog te vroeg om hier uitspraken over te doen", laat de organisatie weten.
RailAlert is in 2006 opgericht wegens het toenemende aantal ongevallen. Het hoofddoel van de stichting is bijdragen aan "een veilige en gezonde werkomgeving voor iedereen die aan het Nederlandse spoor werkt".
Meerdere organisaties doen onderzoek naar het ongeval. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldt dat ze alle beschikbare feiten en andere informatie veiligstelt. Ook coördineert en faciliteert de ILT de werkzaamheden van de verschillende betrokken onderzoekspartijen. "Het betreft in dit specifieke geval onder andere de politie, de Arbeidsinspectie, de OVV (Onderzoeksraad voor Veiligheid), ProRail, de NS, DB Cargo en mogelijk ook de BAM."
ILT meldt verder dat ze als toezichthouder handhavend kan optreden en indien nodig maatregelen kan (laten) nemen als blijkt dat een dergelijk voorval zich elders of nogmaals zou kunnen voordoen. Volgens Voppen van ProRail zijn er vooralsnog geen redenen om werkzaamheden elders aan het spoor stil te leggen.