Ondanks de beperkte afmetingen van de Granite, met een lengte van 4,10 meter,
heeft hij wel de stoere hoekige vormen meegekregen van zijn grote broers.
Opmerkelijk is dat de Amerikanen zich bij het ontwerp lieten inspireren door
het van oorsprong Nederlandse kledingbedrijf G-Star. "We liepen een keer een
zaak binnen van G-Star en toen wisten we dat we die stoere industriële look
in onze auto wilden”, aldus Saucedo.
Met de nieuwe GMC, nu nog een proefmodel, gaat het concern direct de
concurrentie aan met compacte auto’s als de Kia Soul en de Nissan Cube.
Wanneer en of de Granite op de markt komt is nog onbekend.
De sterk teruglopende verkopen van de typisch Amerikaanse terreinwagens en de
druk van de Amerikaanse overheid, nopen het bedrijf tot een radicale
koerswijziging. De vraag blijft of GMC snel genoeg kan inspelen op de
veranderde vraag en de achterstand ten opzichte van de Koreanen en Japanners
kan inlopen.
– Wie had ooit gedacht dat GMC, een van de vier overgebleven dochterbedrijven
van het Amerikaanse General Motors en bekend van enorme SUV’s en pick-up
trucks, zich op de markt van kleine stadsautootjes zou storten?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl