GM en accountantskantoor Deloitte & Touche, dat de jaarrekening voor het
concern opstelde, vrezen dat het bedrijf failliet gaat als het er niet in
slaagt op korte termijn een einde te maken aan zijn torenhoge verliezen.

Het concern beschikte naar eigen zeggen in het laatste kwartaal van vorig jaar
al over te weinig geld om de productie voort te zetten.

Ook Europese steun gevraagd
Om de ondergang te voorkomen wil het bedrijf nog eens 7,7 miljard dollar
steun vragen aan de Amerikaanse overheid. De schuld van GM aan de overheid
zou daardoor oplopen tot 30 miljard dollar in 2011. GM wil ook 6 miljard
dollar vragen aan buitenlandse overheden, waaronder Canada,
Groot-Brittannië, Duitsland, Zweden en Thailand.

"Als we er om welke reden dan ook niet in slagen voldoende fondsen te
krijgen, kunnen we niet doorgaan als bedrijf en kunnen we gedwongen worden
bescherming te zoeken in een faillissement”, aldus GM. Dat zou volgens het
concern onder meer kunnen leiden tot inkrimping van de buitenlandse
bedrijven.

Opel wil zelfstandig
Het Duitse dochterbedrijf Opel wil met steun van Europese overheden al minder
afhankelijk worden van GM. Hiervoor denkt het 3,3 miljard euro nodig te
hebben van Duitsland en andere landen waar Opelfabrieken staan. De Duitse
regering vindt de toekomstplannen van Opel vooralsnog echter te vaag om een
besluit over eventuele steun te kunnen nemen.

"Wat we tot nu toe hebben is geen werkbare basis voor een beslissing'',
stelde minister van Financiën Peer Steinbrück donderdag op de Duitse radio. "We
mogen geen onverantwoordelijke beslissingen nemen.''

Europees Commissaris Günter Verheugen (Industrie) wil de ministers van
Economische Zaken van de Europese landen waar fabrieken van Opel gevestigd
zijn samenbrengen voor een mini-top om te praten over een oplossing van
Opels problemen.

Oplossing lange termijn
Volgens hem moet er dan wel een duidelijke kans zijn dat het bedrijf kan
overleven. "Het heeft geen zin het bedrijf voor een paar maanden
overeind te houden, we moeten een oplossing hebben die op lange termijn
gezond is'', aldus Verheugen.

Volgens een woordvoerder van de Duitse vakbond IG Metall kost een eventuele
ondergang van Opel 400.000 arbeidsplaatsen in heel Europa. Het verdwijnen
van Opel zou onder meer sterk doorwerken op leveranciers van
auto-onderdelen.

"Alle gevolgen van een eventueel faillissement van Opel, kosten meer dan
de hulp die Opel nu nodig heeft'', stelde de woordvoerder donderdag in de
Duitse krant Berliner Zeitung.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl