In een interview met de krant Detroit News zei Lutz dat gezien de zware opgave
waarvoor het concern staat, de inspanningen van de topmensen niet worden
gewaardeerd. In 2008 verdiende Lutz 6,9 miljoen dollar bij GM, maar 2009
stapte hij op bij het faillissement van de autobouwer.
Mede-veroorzaker problemen
Door velen wordt Lutz gezien als mede-veroorzaker van de problemen waarin het
concern terecht kwam, omdat hij vasthield aan het bouwen van dorstige SUV’s
in een tijd dat de Japanse concurrentie al volop zuinige auto’s bouwde.
General Motors ontving voor het faillissement al voor 20 miljard dollar aan
steun en daarna nog eens 30 miljard voor een doorstart.
Chevrolet Volt
Kort na de nieuwe start van GM kwam Lutz weer terug bij het concern om de
ontwikkeling van nieuwe modellen te leiden. Daar heeft hij namelijk door de
jaren heen bij verschillende merken veel ervaring mee opgedaan. Hij werkte
bij BMW in de jaren zeventig aan de 3-serie en bij Ford aan de Sierra. Ook
aan de Chevrolet Volt, de eerste elektrische auto met ‘range extender’,
heeft Lutz een belangrijke bijdrage geleverd.
Begrip
Lutz zei in het interview overigens wel dat hij begrip had voor de beperkingen
die zijn opgelegd door de overheid na de doorstart. “Je kunt niet failliet
gaan en doorstarten en dan verwachten dat je op dezelfde condities kun
blijven doorwerken. Maar we hopen dat het niet al te lang zo blijft”, aldus
Lutz op de website
van automagazine Carros.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl