Het concern houdt om 14.30 uur een persconferentie in Berlijn.

De afgelopen twee dagen heeft het bestuur van GM druk vergaderd in de
Verenigde Staten. Het is al maanden onduidelijk wat het concern met Opel
wil.

Sluiting fabrieken
De nieuwe leiding van GM, dat in de zomer door de Amerikaanse overheid van de
ondergang werd gered, zou overwegen af te zien van de verkoop van de
dochteronderneming. Dat zou betekenen dat mogelijk drie belangrijke
fabrieken in Europa worden gesloten: twee fabrieken in Duitsland en een in
Antwerpen.

Duitsland staat al tijden klaar om Opel voor miljarden aan staatssteun te
geven, op voorwaarde dat de autofabrikant wordt verkocht aan het consortium
van de Canadese producent van auto-onderdelen Magna en de Russische
staatsbank Sberbank. Dat zou de minste banen in Duitsland kosten. In de
tussentijd heeft de Duitse overheid Opel een overbruggingskrediet verstrekt
zodat het kan doordraaien zolang de onderhandelingen nog lopen.

Voorkeur voor Belgen
GM lieten eerder weten zijn voorkeur te geven aan een rivaliserend bod van de
Belgische investeringsmaatschappij RHJ International. Een deal met de Belgen
zou eenvoudiger uit te voeren zijn.

Het lot van Opel is een groot dilemma voor het Amerikaanse concern omdat aan
alle opties risico's kleven. Door te verkopen aan Magna raakt het concern
belangrijke technologie op het gebied van kleine auto's kwijt en de
mogelijkheid om marktaandeel te winnen in de snel groeiende Russische
automarkt. De verlieslatende tak in eigen hand houden is eveneens lastig
omdat het bedrijf al moeite heeft om de Amerikaanse divisie weer op de rails
te krijgen.

Het besluit van GM wordt op de voet gevolgd in Duitsland, waar ongeveer de
helft van de 50.000 werknemers in Europa in dienst zijn. Naast Duitsland
heeft Opel fabrieken in België, Spanje, Groot-Brittannië en Polen.

Lees ook:

Waarom
Opel nog steeds niet verkocht is

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl