GM wilde een faillissement voorkomen door een schuldenlast ter waarde van 27
miljard dollar aan uitstaande obligaties om te zetten in nieuwe aandelen van
het bedrijf. De obligatiehouders zouden in ruil hiervoor een belang krijgen
van 10 procent in het nieuwe gereorganiseerde bedrijf. Voorwaarde was wel
dat minimaal 90 procent van de investeerders hiermee akkoord zou gaan. Dit
is volgens het noodlijdende concern bij lange na niet gelukt.

Laatste strohalm
De schuldeisers hadden tot dinsdag middernacht (plaatselijke tijd) om het bod
van GM te accepteren. De schuldsanering werd gezien als de laatste strohalm
voor General Motors, dat sinds het begin van het jaar overeind werd gehouden
met miljarden staatssteun.

Volgens deskundigen is het zo goed als zeker dat GM nu faillissement
aanvraagt. Sommige analisten zijn sceptisch over de beweegreden. Zij denken
dat het aansturen op een bankroet van meet af aan de opzet was van het
bestuur. "Het voorstel van GM lijkt een overduidelijke poging van het
concern om de obligatiehouders de schuld te geven van jarenlang wanbeleid",
stelde een Amerikaanse analist.

Failliet
De algemene verwachting is dat GM het faillissement, dat als een van de
grootste en meest gecompliceerde in de geschiedenis van de Verenigde Staten
de boeken zal ingaan, voor 1 juni zal aanvragen. Tot die tijd heeft het
concern de tijd om een strategie te presenteren aan de Amerikaanse overheid
waaruit blijkt hoe het bedrijf verder kan en om in aanmerking te komen voor
extra overheidssteun.

Het ministerie van Financiën besloot vorige week nog om GM van een nieuw
noodkrediet te voorzien van 4 miljard dollar. De Amerikaanse president
Barack Obama stelde toen dat het zieltogende bedrijf sterker uit de huidige
crisis tevoorschijn zal komen. Hij zei te hopen dat de Amerikaanse
autoconcerns inzien dat zij met nieuwe producten moeten komen die de
consument aanspreken.

Merken afstoten
Behalve de schuldsanering wil GM verscheidene automerken afstoten, zoals
Opel, Pontiac en Saab. Over de verkoop van Opel wordt momenteel druk
onderhandeld. Om het pad voor deze deal te effenen, heeft GM woensdag alle
Europese bezittingen, zoals fabrieken en patenten, die zijn gerelateerd aan
Opel en het Britse Vauxhall, overgedragen aan het dochterbedrijf Adam Opel
GmbH. Dit maakt de weg vrij voor de aanstelling van een Duitse
bewindvoerder, die Opel verder kan losvlechten uit General Motors.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl