Werkgevers opgelet! Glassdoor, door de Volkskrant ooit omgeschreven als een ‘onlinedrekpoel aan anoniem werknemersleed’, heeft zijn deuren geopend in Nederland. Sinds woensdag is glassdoor.nl in de lucht, de Nederlandstalige versie van de Amerikaanse carrièresite.

Op Glassdoor delen werknemers anoniem hun ervaringen over de werkplek. Vergelijk het met iens.nl, waar je kunt aangeven of het eten in een restaurant goed of slecht was. Of TripAdvisor, waar hotels een beoordeling krijgen van gasten. Maar dan spannender, want op Glassdoor vel je een oordeel over jouw werkplek, collega’s en baas.

Bedrijven krijgen een beoordeling tussen de 0 en 5 sterren. (Oud-)werknemers moeten naast minpunten verplicht een aantal positieve punten noemen in hun recensie. Hoe is de werkdruk? Hoe is de sfeer op de werkvloer? Wat vind je van de directeur? Hoe verliep het sollicitatiegesprek? Zou je het bedrijf aanbevelen aan een kennis? Wat kan het management verbeteren?

Ook kun je aangeven wat je verdient. Glassdoor heeft op basis van die informatie een salarisvergelijker gebouwd, zodat werknemers kunnen checken of ze een marktconforme beloning ontvangen.

Internationaal uitbreiden

De site is in 2007 opgericht in de Verenigde Staten, het land waar vakbonden van oudsher nauwelijks een voet aan de grond hebben gekregen. Met Glassdoor, dat zichzelf aanprijst als carrièrecommunity, verschuift de macht van de werkgever naar de werknemer. Door de arbeidsmarkt transparanter te maken, kan een werkzoekende beter beslissen waar hij of zij aan de slag wil gaan.

Glassdoor sleepte begin dit jaar 70 miljoen dollar aan financiering binnen, onder meer van Google. Daarmee kwam de waardering van het bedrijf uit op bijna 1 miljard dollar. In totaal kreeg Glassdoor al 160 miljoen dollar aan investeringen.

Het geld is onder andere gebruikt om uit te breiden naar Europa. In de afgelopen twaalf maanden opende Glassdoor de deuren in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Nederland is een logische volgende stap, vertelt de geboren Hagenaar Tico Andrea (46). Hij is sinds februari werkzaam bij Glassdoor om de gang naar Nederland in goede banen te leiden en werd weggeplukt bij de Amerikaanse banensite Monster.

Op glassdoor.com waren al beoordelingen van ruim 3.000 Nederlandse bedrijven in het Engels te vinden, aldus Andrea. Zie ook dit overzicht dat Z24 eerder maakte over hoe het is om bij onze multinationals te werken volgens Glassdoor. De recensies van Nederlandse firma's zijn vertaald voor de lancering van woensdag. Glassdoor opent geen kantoor in Nederland. Andrea zal het werk samen met twee Nederlands sprekende werknemers doen vanuit het Californische Sausalito, waar het hoofdkantoor van Glassdoor gevestigd is.

Nepbeoordelingen plaatsen

In Amerika heeft Glassdoor flink onder vuur gelegen. Werkgevers wisten zich geen raad met de anonieme beoordelingen, die soms behoorlijk negatief zijn. Sommige bedrijven herkenden zich totaal niet in het beeld dat werd geschetst. De betrouwbaarheid van de recensies werd dan ook in twijfel getrokken. Ging het hier wel om echte werknemers?

Glassdoor heeft enkele maatregelen om de kwaliteit te garanderen. Niet alles komt zomaar op de site. Zo scant een computer de teksten op scheldwoorden en ander ongepast taalgebruik. Ook de frequentie waarmee iemand beoordelingen plaatst, wordt meegenomen.

"Als mensen in korte tijd voor verschillende bedrijven iets plaatsen, dan wordt dat gemarkeerd als verdacht", legt Andrea uit. Een medewerker van Glassdoor kijkt dan nog eens extra naar de recensies en kan deze in het uiterste geval verwijderen. Ook de werkgever zelf kan recensies markeren als ongepast, waarna een extra check volgt.

Daarbij wordt alleen gecontroleerd of de beoordeling aan de voorwaarden voldoet: geen persoonlijke aanvallen, niet te herleiden tot een individu, etc. Of de informatie klopt, wordt niet gecheckt. "Juist omdat het anoniem is, is het niet mogelijk om elk verhaal te verifiëren", aldus Andrea. "Maar dat is ook niet onze rol. Wij zitten niet op de plaats van de rechter om te zeggen: dit is wel feitelijk gebeurd en dit niet. We zijn een platform waar mensen hun opinie kunnen geven. Wij denken dat iedere opinie, als het tenminste fatsoenlijk blijft, belangrijke informatie kan geven over een werkplek."

Andrea bevestigt dat het in principe mogelijk is om een nepaccount aan te maken en een concurrent zwart te maken. Voor het aanmelden bij Glassdoor is weliswaar een e-mailadres, Facebook- of Google-account vereist, maar dat is onvoldoende om iemands identiteit zonder twijfel vast te stellen. Andrea: "Honderd procent zeker weten kun je het nooit."

Dubieus verdienmodel

Sommige bedrijven voelen zich in de hoek gedrukt door Glassdoor: ze kunnen de informatie niet negeren uit vrees voor reputatieschade. Er is een remedie: door een gratis werkgeversaccount aan te maken, kunnen bedrijven reageren op beoordelingen. Volgens Glassdoor is de paniek niet anders dan bij de opkomst van sociale media. Werkgevers wisten eerst niet wat ze ermee aan moesten, nu hebben grote bedrijven webcare opgenomen in hun klantenservice.

In tegenstelling tot Twitter en Facebook heeft Glassdoor echter een zeker belang bij negatieve recensies. Bedrijven kunnen namelijk hun Glassdoor-pagina opfleuren met onder meer een wervende tekst, foto's, video's, accounts op sociale media en vacatures. Daar moet je alleen wel voor betalen. De prijs is afhankelijk van de grootte van het bedrijf en wordt in overleg vastgesteld.

Een andere manier waarop Glassdoor geld verdient, is door advertentieruimte te verkopen op de pagina's van bedrijven. Zo kun je als onderneming een banner plaatsen bij de concurrent om potentiële kandidaten weg te lokken.

Altijd reageren op beoordelingen

Ondanks het dubieuze verdienmodel, is Glassdoor niet zo'n negatieve plek als het klinkt. Zo'n 70 procent van alle beoordelingen is positief, zegt Andrea. De gemiddelde waardering van een bedrijf is 3,2 en 69 procent van de werknemers is positief over de CEO.

Andrea raadt bedrijven aan om altijd te reageren op recensies; dat geeft aan dat je betrokken bent. Schiet daarnaast niet in de verdediging, maar luister naar de klachten. En bedank mensen voor hun feedback.

Spreek binnen het bedrijf wel goed af wie reageert: liefst iemand zo hoog mogelijk in de pikorde. Want de functie van diegene die antwoordt, komt erbij te staan. En beslis welke afdeling erover gaat: personeelszaken, marketing, sales, etc.

Glassdoor als wervingsinstrument

Is damage control het enige dat Glassdoor te bieden heeft? Nee, de site kan wel degelijk iets opleveren voor bedrijven. Door de beoordelingen te lezen, kun je een thermometer in je bedrijf steken en kijken welke issues er leven onder het personeel. Schat de informatie daarbij wel op waarde. Ontevreden werknemers klagen gauwer.

Het Amerikaanse bureau Workplace Dynamics vergeleek de resultaten van hun bedrijfsenquêtes met die op Glassdoor en concluceerde dat slechts een klein percentage van het totaal aantal werknemers een beoordeling op Glassdoor achterlaat. En die recensies zijn over het algemeen een stuk negatiever dan bij de enquêtes onder werknemers naar voren komt (waarbij het grote verschil natuurlijk is dat de beoordelingen op Glassdoor anoniem zijn).

Een pagina op Glassdoor kan daarnaast een visitekaartje en wervingsinstrument voor je bedrijf zijn. Door transparant te zijn over de werkplek, krijgen potentiële werknemers een goede indruk van hoe het is om bij een bedrijf te werken. Ook is het mogelijk om vacatures te plaatsen tegen betaling. In de VS is Glassdoor inmiddels de vierde banensite, achter LinkedIn, Indeed en Monsterboard.

Als laatste zijn er uitgebreide statistieken van wie een pagina bezoekt: leeftijd, geslacht, beroepsgroep, etc. Zo kun je als bedrijf zien wie er op Glassdoor bij jou terechtkomt en bijvoorbeeld bepalen of de marketingstrategie de juiste doelgroep bereikt.

Beursgang aanstaande?

Meer dan 2.100 bedrijven hebben inmiddels een betaalde werkgeversaccount afgesloten bij Glassdoor, waaronder reserveringssite Booking.com en technologieconcern Philips. De Nederlandse versie van de werkgelegenheidssite is voorlopig gratis, zonder betaalde functies. Die komen er op termijn zeker, aldus Andrea. Maar hij kan nog geen tijdspad aangeven.

Hoeveel die betaalde accounts opleveren, doet Andrea niet uit de doeken. Glassdoor wil dan wel de arbeidsmarkt transparant maken, het bedrijf is zelf zeer ondoorzichtig over omzet- en winstcijfers. Dat verandert als Glassdoor naar de beurs gaat, en dat zal volgens CEO Robert Hohman niet lang meer duren.