Negen jaar hebben fans moeten wachten op een Gilmore Girls-reünie, maar aankomende vrijdag lanceert Netflix de mini-serie Gilmore Girls: A Year in the Life.
Het leek een onmogelijke opgave, er waren een event en een goed contentbedrijf nodig voordat de revival plaats kon vinden.
“Ik heb jarenlang gelobbyd”, zegt Scott Patterson, die de in de serie Lorelai’s liefde Luke speelt, tegen Business Insider. “Ik heb echt geprobeerd om het voor de fans op te nemen, want ik wist dat zij dit heel graag wilden en ook verdienden. Het was jarenlang getouwtrek.”
Gilmore Girls volgt het verhaal van de jonge, alleenstaande moeder Lorelai (Lauren Graham) en haar dochter/beste vriendin Rory (Alexis Bledel) die samen in een kleine dorpje in New England wonen. Lorelai’s verleden achtervolgt haar wanneer ze haar rijke, bevooroordeelde ouders (gespeeld door Kelly Bishop en wijlen Edward Herrmann) om geld moet vragen zodat ze Rory naar een hooggewaardeerde privéschool kan sturen.
Patterson en veel van de andere acteurs kregen later een succesvolle carrière. Ondertussen bleef de fanschare groeien: originele kijkers én een hele nieuwe generatie die de serie keek via dvd’s, streamingdiensten en herhalingen op tv.
Toen een tv-festival in Texas vorig jaar de maker van de show Amy Sherman-Palladino en de cast samenbracht voor een panel, draaide de geruchtenmachine natuurlijk overuren.
Tijdens het festival zei Sherman-Palladino dat ze niet bezig was met een reünie, maar dat ze wel de mogelijkheid openliet. "Het zou helemaal goed moeten zitten: het juiste format, de juiste timing", zei ze over het potentiële project. "Ik zou me vereerd voelen. Mocht het ooit zover komen, dan denk ik dat we het gewoon moeten gaan doen met zijn allen. Als het ooit gebeurd, dan doen we het wel goed."
Patterson vertelde ons dat hij niet lang na het festival een telefoontje kreeg van Sherman-Palladino. In een interview met TVLine vertelde de maker dat ze tot een mondelingen overeenkomst was gekomen met de vier hoofdrolspelers voordat ze het bij drie media ging pitchen, waaronder Netflix.
Ideale partner
Netflix was de ideale creatieve partner om verschillende redenen. Niet alleen biedt de streamingdienst al de zeven eerdere seizoenen van Gilmore Girls aan, maar het hoofd programmering gaf ook aan dat het een van de populairste series van het platform is.
Toch zeggen beoordelingen niet alles bij Netflix. De doelstelling is namelijk om zoveel mogelijk abonnees binnen te halen. Gilmore Girls kreeg per slot van rekening nooit hoge beoordelingen en stond op de 129e plaats van populaire tv-series in de VS tijdens het laatste seizoen.
"Ik wist dat Amy en haar partner Dan goed materiaal zouden schrijven nu ze zoveel vrijheid kregen bij Netflix, dat ze daardoor niet hoefden na te denken over beoordelingen", zei Patterson. "Netflix zit vol met slimme mensen die hier een visie over hadden en hoe ze de serie nieuw leven in konden blazen."