Over één ding hoefde Lufthansa-topman Carsten Spohr zich tot vandaag geen zorgen te maken: de veiligheid van de Duitse luchtvaartmaatschappij en zijn dochter Germanwings. De ramp van dinsdag komt na een periode van stakingen en oplopende verliezen.
In de dertien jaar dat Germanwings nu in bedrijf is kwam het tot vandaag nooit tot doden en gewonden. Moedermaatschappij Lufthansa staat wereldwijd op plek 12 qua veiligheid: het laatste dodelijke ongeluk was meer dan twintig jaar geleden.
Stakingen om reorganisatie
Het was één van de weinige dingen waar Lufthansa en topman Carsten Spohr trots op konden zijn. Spohr twitterde vandaag dat de crash met de Airbus van Germanwings, waarbij alle 150 inzittenden om het leven kwamen, een “zwarte dag” voor zijn maatschappij is. Maar ook het afgelopen jaar was moeilijk.
Nog de afgelopen dagen legden piloten van Lufthansa herhaaldelijk het werk neer. Inzet was een ingrijpende reorganisatie die Spohr aan het doorvoeren is, en waarbij Germanwings een cruciale rol speelt. De dochter (100 procent eigendom van Lufthansa, 76 vliegtuigen en 2000 medewerkers) heeft alle Europese vluchten van Lufthansa overgenomen, behalve de vluchten van en naar Lufthansa-knooppunten Munchen en Frankfurt.
Eurowings neemt over
Maar tegen de herfst verdwijnt het merk Germanwings ten gunste van de nóg goedkopere dochter Eurowings. Germanwings-tickets zijn 20 procent goedkoper dan Lufthansa-tickets, maar nog altijd 20 procent duurder dan een kaartje van Eurowings.
Net als concurrent Air France-KLM heeft Lufthansa last van groeiende concurrentie van prijsvechters en Arabische maatschappijen als Emirates en Etihad. Bovendien gaat het bedrijf gebukt onder hoge pensioenlasten en langetermijncontracten voor kerosine, die ongunstig uitpakken nu de olieprijs daalt. In 2014 maakte het concern 732 miljoen euro verlies, tegen 407 miljoen wint in 2013. Over 2014 werd geen dividend uitgekeerd.
Hoge loonkosten
Spohr had zich tot doel gesteld om de operatieve winst te verhogen met 1 miljard euro. Maar zijn hervormingen zetten veel kwaad bloed bij het personeel. In 2014 kosten alle stakingen het bedrijf zo´n 232 miljoen euro.
Vooral de slechtere betaling bij Eurowings is tegen het zere been van piloten. Germanwings-piloten verdienen na 10 jaar minimaal 171.000 euro, en zitten daarmee bijna op Lufthansa-niveau. Bij Eurowings verdient een piloot met gelijke ervaring 101.000 euro per jaar, en die moet daar meer uren voor maken.
Giftige dampen
De Airbussen A320 van Germanwings zijn gemiddeld 23,5 jaar oud, en daarmee ouder dan de A320's waar Lufthansa mee vliegt: die zijn gemiddeld 12,5 jaar oud. Toch zijn de leeftijd en de lagere salariëring van de piloten geen risicofactor voor de veiligheid, menen experts.
Wel komt een mysterieuze bijna-crash van een Germanwings-Airbus in 2010 opnieuw onder de aandacht. Toen zouden de piloten bedwelmd zijn geraakt door giftige dampen in de cockpit. Daarna werden herhaaldelijk vluchten afgebroken door een verdacht luchtje in de cockpit - het laatst in mei 2014.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl